Annons:
Etiketti-sköldkörtelns-fotspår
Läst 1286 ggr
Jane-Lyzell
11/9/17, 9:23 AM

Underfunktion / övervikt

Ja phu hur gör ni för att hålla vikten ?

Ja viktuppgången blir ju som ett brev på posten med underfunktion som jag har. 

När min sköldkörtel blev förgiftat och utslagen av amalgam 1997 så sov jag i 1 år mer eller mindre tog mig inte ur sängen - hade ingen ämnesomsättning alls och gick upp 25 kilo på 4 månader 🤪

Dessa kilon har sakta ökats på en att de gott tillbaks - tror jag testat allt för att gå ned - inget hjälper och det är som kroppen inte har förmågan göra sig av med övervikten.

Ett problem jag har med läkarna är det tror man vräker i sig mat o godis etc att man ätit sig till övervikten - men så är det inte och det vill dom liksom inte fatta , suck

Och jag får spykänslor när det hänvisar till övervikt s enhet i grupp samtal och dietist 💣

Vore kul se om ni här inne har tips hur ni har gjort  och hur ni kanske lyckats eller hur är det ? - alla med underfunktion kanske inte går ned i vikt alls ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Tarotstollan
11/9/17, 10:02 AM
#1

Tyvärr, eftersom jag tror att jag mår bra av min Levaxin tablett så har jag aldrig sett den som någon medicin, utan mer som något slags kosttillägg eller så. 🤔
Jag äter precis som vanligt och alldeles för mycket av sådant jag inte borde stoppa i mig och absolut inte i dessa mängder som  jag gör.😕
Så det är inte konstigt att jag gått upp i vikt,med all den godis och annat skräp som jag äter varje månad.
Det enda jag har ändrat på det senaste året är att jag nästan helt slutat att köpa läsk och istället köper smaksatt Ramlösa.
Antar att det är bättre än de sötade drickorna och några kilon har jag faktiskt tappat!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jane-Lyzell
11/9/17, 10:44 AM
#2

1 . alla tappade kilon är bra - Vad bra du slutat med läsk det har jag med gjort för många år sen och saknar det inte , bläää vad sött det är man blir bara mer törstig.

Det är nog inte bara det du stoppar i som gör du går upp utan mer att du har en underfunktion som gör det värre

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[NeferNefer]
11/10/17, 8:09 AM
#3

Jag är så rund och go, så … Följer tråden med stort intresse. Det vore himla kul att komma i mina gamla kläder. 👍

Jane-Lyzell
11/10/17, 9:14 AM
#4

3. Ja det vore bra  komma i kläderna igen - de ligger där och stirrar stint på en🤐

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Twin Flame]
11/10/17, 6:13 PM
#5

Jag hade inte tänkt gå in igen på i fokus men din fråga Jane känns angelägen och det där med vikt är beroende på om man har över eller under funktion.

Under så brukar man gå upp i vikt medan över så går man ner och jag led av det sistnämnda så jag for ner 23 kilo på tre månader vilket inte var så bra för en redan smal person men så var det i alla fall.

Efter två radioaktiva jod behandlingar så fick jag Levaxin som sig bör för det är den som skrivs ut men alla tål den inte och jag var en av dom så då skrev min läkare ut liothyronin en medicin som det inte talas om så mycket och som brukar vara svår att få för den verkar bara 10 till 12 timmar medan Levaxinet verkar hela dygnet så därför skrivs den inte ut lika mycket som Levaxinet och behövs tas ett par  gånger om dygnet.

Liothyronin om du googlar dig fram så kommer även ordet viktminskning fram och den här medicinen används bland annat när inte T3 omvandlas till T4 vilket Levaxin ska göra normalt men alla människor har inte den upptagningsförmågan och då tål dom inte Levaxinet  och vikten kan vara en faktor.

Jag tycker att du ska ta det här med din läkare, framför medicinen liothyronin på tal för det kan vara som så att genom den får du en minskad vikt men var beredd på att den inte täcker hela dygnet så som Levaxinetgör men det där sätter din läkare in dig i så du vet och han eller hon kommer att ge dig rätt svar som du behöver.

 Sköt om dig Jane ❤️

Jane-Lyzell
11/10/17, 9:45 PM
#6

5, Twin Flame

Välkommen tillbaks enklare ha "ett" nic en flera olika kan jag tycka så vet vi vem du är  med en gång 🙂

 Viktig punkt och tack för ditt bryende - jag äter liothyrenin men går inte ner en då, tyvärr

Förstår att tvärt om är jobbigt det med  🤪

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Twin Flame]
11/11/17, 5:07 AM
#7

Jag har bara ett nick men vill inte ha nåt alls på i fokus så det här åker strax men jag ville tipsa dig eftersom många kan gå ner i vikt med just liothyronin men det kanske inte gäller alla eftersom du redan äter den men ändå inte går ner.

Jobbigt det där med övervikt och samma med undervikt och jag har aldrig haft övervikt men när jag insjuknade blev jag på tok för smal men idag har jag min normalvikt och står fast på 57 kilo som inte tycks rubbas,peppar peppar säger man så då åker jag väl antingen upp eller ner 😃

Hoppas det ordnar sig för dig Jane 🌺

Jane-Lyzell
11/11/17, 11:39 AM
#8

7 tack 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[VSK]
11/15/17, 2:19 AM
#9

Jane, alla ggr jag varit på Ramsbergsgården (4 ggr totalt tror jag) så har väl det mer varit i "privat" sak, och varje gång ni bjudit på mat så har det alltid varit extremt nyttig mat. 

Känner igen den där med att läkare tittar snett på en och har förutfattade meningar.

Vissa läkare har varit riktigt elaka. Utan att gå in på ämnet så sa en läkare till mig att om jag bantar så ökar mängden ämne procentuellt i min kropp. Det finns alltså spruta för detta ämne om man har för lite mängd av detta i kroppen (tar även B12 men har inget med detta att göra).

Eftersom jag hade väldigt svårt att förstå vad han sa så valde jag att inte försöka förklara för han att så där säger man inte (han talade dålig svenska). Dock så har jag tagit upp detta med annan läkare, så jag får hoppas den aktuella läkaren inte gör om samma misstag igen för annan patient. 

Vikten var det ja. Helt ärligt så tycker inte jag det blir nån skillnad vad man än äter. Några kilo upp och ned kan jag pendla utan att det är några konstigheter. Skulle jag äta sallad i två veckor så skulle jag inte gå ned ett kilo i vikt. Skulle jag äta vanlig mat så går jag inte upp i vikt. Mitt problem är nog att kroppen binder vätska. Där har jag tappat en del kg på några "aktiva" månader. Men snart kommer det att kroppen börjar samla på sig vätska igen och då går man upp i vikt igen.

När jag åkte på njursten nyligen så gick jag upp 5.6 kg på 5 dagar (vätska) 😭

Jane-Lyzell
11/16/17, 12:24 AM
#10

9. hualigen för njursten 😕 hoppas du mår lite bättre nu 🌺

Ja du det där med vätskan i kroppen är inte kul - nu när det är fukt så värker var enda liten led av för mycket vätska kring dem. 

Ja du läkare och deras förståelse eller empati för sin patienter……. finns inte ord…. fast ibland har man tur  de är som att vinna på triss (lika sällan) 

Sen ska vi inte tala om dem man inte förstår vad de säger (språkligen) 

fick en kallelse nu till endokrin mott. efter inläggets besök .och där stod de jag skulle  meddela om jag behövde tolk……. då flög 😈 i  mig och jag tänkte efter att ha läst läkarens namn  att "Ja jag behöver nog en tolk"" 😉

Kanske inte var riktigt så de menade …. 🤪

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[VSK]
11/16/17, 12:29 AM
#11

#10

Har fått två njurstensanfall inom ett par veckor. Har gjort CT iaf och det kunde inte visa nån sten, men väl en cysta i höger njure. Cystor i njurar är oftast av god karaktär men är väl inte så skojsigt ändå. Finns ju inget som säger att den inte är elakartad. 

För mkt vätska i kroppen och hjärtat får tungt att pumpa. Svårt att andas, känns som man är på 3500 m höjd utan syrgas (om man går på berättelser hur det är). 

Är förjävligt att en läkare och en patient inte kan prata med varandra år 2017. Håller tummarna att det inte blir komplicerat besök.

Jane-Lyzell
11/16/17, 12:34 AM
#12

11. Vad jobbigt för dig hoppas allt går väl ❤️ ja inte skoj när lila hjärtat får jobba i 180 - har varit på 4700 meters höjd i Tibet och vet hur tung andat det är räcker även med Lasha på 3500 meter  - som att springa maraton varje steg.

Ja det där med språk och läkare jag hinner blir arg innan jag kommit in när de kallar mig för Janne istället för Jane  eller Jannie…. gr gr gr

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[VSK]
11/16/17, 1:00 AM
#13

Vad gör man på 4700 meters höjd i Tibet 😮

😃

Annons:
Jane-Lyzell
11/16/17, 10:05 AM
#14

13, ha ha ha man mediterar med nunnor i ett nunnekloster högt upp i bergen - det var magiskt 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[VSK]
11/16/17, 10:15 AM
#15

#14

Aha… Kan tänka mig det måste ha varit en magisk upplevelse. Själv så hade jag nog mest velat fota om jag hade varit där 🙂

Men ni åkte väl helikopter upp väl?

Jane-Lyzell
11/16/17, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#16

15. Förstår du velat fota - jag fotade en del 🙂

Nä ingen helikopter utan vi gick sakta uppför berget , kämpandes och flämtandes efter andan - medans nunnorna nästa putta på oss upp efter att de avlastat vår packnig och även burit upp en järnspis som vi hade med oss som gåva. Kämpig var det men upp kom vi tillslut - ett par stycken fick höjdsjuka och fick åka tillbaks till Lasha.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[VSK]
11/16/17, 11:42 AM
#17

Men så tjusiga bilder. Sånt där ska du ju visa på minafoton tycker jag.

Är inte avundsjuk att gå 4700 höjdmeter med att "andas genom en näsborrre" precis. Strongt jobbat 👍

Jane-Lyzell
11/16/17, 1:21 PM
#18

17 Tack 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[VSK]
11/16/17, 2:42 PM
#19

🌺

NiklasTyreso
11/19/17, 7:43 PM
#20

Sent svar, men för att hålla vikten äter jag sunt, simmar 3-5 ggr per vecka, tar promenader ibland och äter 150 mg Levaxin. Tidigare har jag ätit 200 mg men jag har fått gå ner i dos för att jag i perioder (främst sommartid) då låg över övre gränsen i blodet. Äter även aswaghandah som kan ha bidragit till att jag börjat kunna trappa ned Levaxinet.

Vikten har stått still runt 100-103 i tio år, men under denna tid har jag minskat kroppsfett och och ökat muskelmassan. När jag lämnade in passerkortet när jag slutade på förra jobbet sade sekreteraren som såg bilden på kortet att "det är inte vanligt att man blir snyggare med åren". Att vara vältränad är bra för mig, men det gör det ännu svårare för omgivning och läkare att förstå hur mycket jobbigare mitt liv blir p g a sköldkörtelproblemen. Jag jobbar extrem mycket med min hälsa och det räcker ändå inte alltid hela vägen. 

När jag började simma för 10 år sedan fick jag pausa var 25e meter, för kondisen var helt kass när inflammationen i köldkörteln var hög. Idag har jag lärt mig crawla och simmar både bröst och crawl, totallt 3-5 km per vecka. En kilometer tar 30 minuter idag i lungt tempo. För fettförbränning är det viktigare att regelbundet träna lågintensivt, snarare än hårt ibland.

Jag har blivit hårdare och hårdare mot mig vad jag äter, delvis för att min läkare kollar upp noga blodfetter, kolesterol, blodsocker levervärden etc. Förr var jag strikt i dieten ett par månader innan provtagning men nu försöker jag ha det som en livsstil. Mina prover är bäst när jag undviker mättade mjölkfetter, mättade köttfetter och vitt socker (sötad mat/yoghurt).  Godis, läsk, chips och sådant har jag aldrig ätit mycket av.  Jag är även nykterist.  Glass var min last, men idag äter jag max 0,5 liter i månaden.

Min mat består mest av potatis, andra rotfrukter, tomater, kål, chilli, fisk, kyckling och gula ärtor. Långsamma kolhydrater och fleromättade  fetter. Jag äter som en fattig munk, men kroppen mår som en prins! När jag är strikt mot mig själv.

Jag dricker varje dag kaffe och örtteer (plockar själv i naturen).

Annons:
Tarotstollan
11/21/17, 2:34 AM
#21

#16. Vilka fina bilder Jane! Tack för att du delar med dig av dem.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jane-Lyzell
11/21/17, 10:39 PM
#22

20 . oj vilket jobb - känns verkligen övermäktig träning - bravo att du orkar🏆

Träning ger färdighet sägs det ju - problemet jag har är ju även fibbro och leder - så råkar jag träna för hårt får jag bakslag…… och måste vila flera dagar .

Men utan min qigong och healing skulle jag inte överleva.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
11/21/17, 10:40 PM
#23

21. tack 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: