2018-10-25 18:38 #0 av: Jane-Lyzell

https://kurera.se/11-tips-for-naturlig-hjalp-vid-skoldkortelproblem/

11 tips för naturlig lindring vid hypotyreos:

1. Minimera stress
– Stress ökar risken att drabbas och försämrar chanserna att tillfriskna. Det stör inte bara sköldkörtel utan även binjurarna. Vid långvarig stress och hög frisättning av stresshormonet kortisol tänjer vi nämligen på deras funktion. Till slut orkar de inte längre frisätta de mängder med kortisol som krävs.
Binjurarna ligger ”före” sköldkörteln i det kroppsliga systemet och påverkas först av stress, berättar Zarah.
– Vid obehandlade binjurar kan därför problemet gå vidare till sköldkörteln, vilket alltså gör läkning av binjurarna det primära.

2. Stärk dina binjurar
– Uttröttade binjurar är ofta det första problemet vid sköldkörtelstörningar. Stärk dem så kickar sköldkörteln ofta igång automatiskt och återställer sin produktion av hormoner – förutsatt att inte symtomen kommer från tumör eller inflammation i sköldkörteln.

Hur stärker man sina binjurar? 
– En kombination av stöd för binjurarna – fråga efter ett binjureextrakt på din hälsokost – och tillförsel av viktiga näringsämnen kan förbättra symtomen avsevärt och, eller justera obalansen. För bäst resultat bör näringsterapi kompletteras med stresshantering, där stressrelaterade situationer elimineras och kombineras med meditation, avslappning, mental träning eller liknande avstressande övningar. Vid större problematik är det god idé att uppsöka en duktig näringsterapeut som kan hjälpa till med rekommendationer och doseringar.

3. Ta tillskott – för att få bukt på eventuella näringsbrister
– Eftersom en vanlig anledning till hypotyreos är näringsbrist är det viktigt att få bukt med den.
Många näringsämnen påverkar sköldkörteln. Jod är den mest kända och en viktig del i sköldkörtelns hormonproduktion. Vid brist får sköldkörteln problem att arbeta korrekt. Välj därför ett salt med tillsatt jod.

► Läs också: Så vet du om du har jodbrist

Zarah poängterar vikten av att undvika brist på selen och zink, som kan utlösa problemet i första hand.
– Selen sänker nivån av antikroppar mot sköldkörteln och brist kan bidra till hypotyreos genom sin roll i omvandlingen från T4 till aktivt T3. Selen är även viktigt i enzymet IDI som ansvarar för omvandlingen av T4 till T3 i lever och njurar. Enzymet minskar märkbart vid selenbrist.
– Zinkbrist är vanligt vid underproduktion. Zink påverkar utsöndringen av sköldkörtelstimulerande hormonet TSH. Därför kan zinkbrist eller lågt zink i förhållande till koppar vara en bidragande orsak till låg sköldkörtelfunktion. Koppar och zink är nämligen så kallade antagonister och drar ner varandra.

► Läs också: Därför behöver du zink

Brist på järn och A-vitamin är vanligt i områden där människor får sköldkörtelsjukdomen struma, även om intaget av jod är tillräckligt. Järn är nödvändigt för omvandlingen av fenylanalin till tyrosin vilken kan minska kraftigt vid järnbrist. Många personer med hypotyreos svarar bra på terapeutiska doser A-vitamin.

► Läs också: Har du järnbrist?

– Vissa tillskott är därför att rekommendera vid sköldkörtelproblem. Det bör dock ske i samråd med läkare.

Exempel på bra tillskott vid hypotyreos är:
Binjureextrakt
Selen
zink
Multivitamin
Multimineral
Omega-3 (inflammtionshämmande)
C-vitamin (stöttar immunfösvaret och är viktigt för binjurarna)
Probiotika (stärker miljön i magen vilket är bra då ditt immunförsvar till 75 procent påverkas av din tarm)
Magnesium (sänker inflammationer och stressnivå, bidrar till bildandet av saltsyra som behövs till matsmältningen)
A-vitamin
Järn
D-vitamin (en mycket viktig vitamin för sköldkörteln och för kroppen över huvud taget)

► Läs också: 7 tecken på att du behöver vitaminer och mineraler

4. Ät bra – och regelbundet
– Mycket grönsaker och frukt, helst ekologiskt och utan tillsatser som till exempel glutamat. Även kallpressad olivolja, nötter och frön är bra för din sköldkörtel. Satsa på antiinflammatorisk kost, undvik hårda dieter, ät ofta och försök hålla blodsockret på en jämn nivå. Lågt blodsocker är väldigt påfrestande för uttröttade binjurar.

► Läs också: Ät dig frisk med antiinflammatorisk mat

5. Undvik vissa livsmedel
– Vissa livsmedel förvärrar symtomen. Till exempel kål, raps, sojaprodukter och cassavarot, då dessa innehåller stora mängder strumogena, goitrogena ämnen. Undvik även för mycket socker, stärkelse och snabba kolhydrater, inte minst eftersom detta leder till ett ojämnt blodsocker. Även mjölkprodukter är något många är överkänsliga mot utan att det visar sig i tester. Många människor upplever stor skillnad i sin hälsa när de utesluter detta.

► Läs också: Mycket mjölk kan korta livet

6. Prioritera sömn
– Så att binjurarna får behövlig vila. Vila och återhämtning är oerhört viktigt.

7. Undvik för mycket koffein
– Det tär på binjurarna.

8. Prioritera motion
– Men träna inte för hårt. Läs Zarah Öbergs svar på en läsarfråga om motion vid hypotyreos här

9. Undvik för mycket fluor
– Rent medicinskt hämmar fluor sköldkörtelns funktion eftersom det tar över platsen från jod i sköldkörtelhormonerna. I vanliga fall består sköldkörtelhormonerna av jod och aminosyran tyrosin, i kombination av till exempel 3 jod och 1 tyrosin (T3) och 1 jod och 2 tyrosin (T2). Men när du får i dig flour går det in och kopplar ihop sig med tyrosin så att det blir ett sköldkörtelhormon med flour och tyrosin, istället för med jod och tyrosin. Effekten blir att sköldkörtelhormonet inte fungerar som det ska i cellen.

► Läs också – Ny studie: Fluor misstänks kunna ge sköldkörtelsjukdom

10. Ät kokosfett
– Ett bra kallpressat, oraffinerat, ekologiskt kokosfett är stärkande för en låg sköldkörtel eftersom det hjälper kroppen att producera värme och energin går direkt till levern. Kokosfett bryts dessutom lätt bryts ner av kroppen.

► Läs också: Fakta om kokosfett

11. Undvik vissa läkemedel
– Som till exempel betablockerare och dopaminrelaterade läkemedel. Även SSRI-preparat/antidepressiva (eftersom de sänker kortisolnivåerna), värktabletter med acetylsalicylsyra och lugnande medel sägs kunna påverka metabolismen negativt.

Av Isabelle G Hedander