Annons:
Etikettgnäll-tråden
Läst 1037 ggr
Lussan20
12/14/18, 3:12 PM

Vården? Ansvar?

Moment 22.

I februari fick jag sista medicinerna utskrivna, De skulle förnyas i sept, läkaren säger att han gjort det, Apoteket säger nej, så fram och tillbaka till Apotek, ringa vården som säger att de är sända. Till VC väntade 0,5 timme ingen kom, nu är kl 15,09 ingen har ringt. Jag har varit utan medicin i 4 dygn nu pga deras strul.

Gubben fick dubbel räkning, överklagade, den ena ströks, nu har han fått tre påminnelse. Varför är allt under all kritik i alla vård grenar?

Ja så är det stängt i morgon, idag svarar man kvoten fylld. Hela helgen utan viktig medicin. Vad gör man? Så trött på allt slarv och inkompetens.

Hände aldrig förr……Mvh/WL🌺

Annons:
Tant Grön
12/14/18, 3:30 PM
#1

Det låter ju fruktansvärt. Dom måste ju förstå att du behöver din medicin. 😮
Finns det möjlighet att du kan åka till akuten så du får så du klarar dig över helgen?
Vad händer om du inte får den?

Jane-Lyzell
12/14/18, 4:07 PM
#2

Det låter ju inte klokt - du får ringa akuten - så du får medicinen- herre gud så får det ju inte gå till 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Lussan20
12/14/18, 4:20 PM
#3

På Vårdcentralen stod sjuka och nös, jag har nersatt immunförsvar dessutom.

Receptionen skrev upp till behandlande läkare men inget resultat, han hade nog patient? Jojo någon som kanske fick träffa läkare då i alla fall.

Det är VC som skyller på Apoteket och tvärtom. Men Apotekspersonalen skrev dessutom sitt eget mobilnummer för VC att ringa. Men icke sade Nicke.

Samma med urologen där jag får katetrar, de kan inte hjälpa mig med lokalbedövning utan måste gå till vårdcentralen och ha smärta i veckor i onödan. Två små tuber att smörja katetrarna med som dom ger på recept. Är det underligt att vården inte fungerar. Förr hade man en läkare som skrev remisser, medicin och hjälpmedel, man fastnar i kvarnarna.

Jag ska kolla Apoteket i morgon, ifall han skrivit ut medicin utan att meddela mig. Så slött så det finns inte. Jag får klara mig utan tills måndag annars, vet inte med Levaxin vad som händer på en vecka. Astmamedicinen , ja då får det väl bli akuten om det slår till.

Man blir så trött på detta , men lika för alla! Mvh/WL🌺

Novachan
12/14/18, 4:27 PM
#4

Nu har jag inte problem med Sköldkörteln men har hamnat i liknande situation, utan medicin för att vården inte gör det dom ska, flera gånger hos samma vårdcentral. Till slut skrev jag ett meddelande till dom via 1177 om att de måste skärpa sig och beskrev att jag ofta blivit utan en medicin i flera dagar men aldrig problem med annan typ av medicin, och några exempel på hur och när jag kontaktat vården där dom ska ha förnyat men inte gjort.Aldrig haft detta problem på annan vårdcentral eller vårdenhet. Medicinen har jag tagit länge och lär behöva livet ut så de vet att jag kommer behöva nytt recept. Jag kom också med en lösning till detta om VC fortsätter på det här sättet (vilket dom inte ska!) - intervall och fler uttal per recept. Nästa gång jag var hos min läkare bad hon om ursäkt för detta och sa att de skulle bättra sig.

Ansvaret ligger hos vården, även om det skulle handla om tekniskt strul - om så skulle vara möjligt. OM, det skulle röra sig om teknikstrul så måste du kunna få receptet på papper istället, eller att de ringer in receptet till apoteket du ska hämta receptet på!

Detta är ett vanligt problem som dyker upp och det är skandalöst när receptet uteblir helt. Ibland hinner kunder till apoteket innan receptet hinner komma elektroniskt - olika vårdcentraler kan ha olika antal dagar på sig om när förnyelse av recept görs, liksom att läkare är olika snabba att utföra samma dag som ett besök har gjorts och skriver ut recept för det besöket- vissa gör på direkten, andra gör senare under dagen, och vissa glömmer helt…

Nu vet jag inte vart/hur du bor - nära till vårdcentral och/eller apotek, eller om du har tillgång till smartphone och mobilt bankid, så jag beskriver flera alternativ för samma princip. På apoteket kan du be dom skriva ut en lista över alla dina nuvarande mediciner - då kan du och din vårdcentral se vad apotekspersonalen ser vilka recept du har kvar av, vårdcentralen vet ju redan vilken medicin du behöver. Denna lista över sina recept kan man också se på sin smartphone med apoteket AB eller Kronans apoteks app som du laddar ner och loggar in på med mobilt bankid. (Jag minns bara att de två kedjorna har appar för ändamålet, kanske finns fler, men spelar ingen roll vilken du använder egentligen). Så du tar med listan, eller visar den på mobilen och går till din vårdcentral om den fortfarande är öppen idag, så måste dom hjälpa dig, du har med dig bevis på att du inte har fått receptet! Om vårdcentralen har hunnit stänga så kan du gå till akuten och göra samma sak där eller kontakta jourcentralen, om en sådan finns där du bor, och få hjälp där - de fungerar som vårdcentral när ens ordinarie är stängd. Jag vet ej om det skulle fungera att gå till en annan vårdcentral som inte är ens egen…

Senaste gången jag blev utan medicin kontaktade jag jourcentralen där jag bor via 1177, bokade en besökstid och beskrev mitt ärende kort. Blev några minuter efter uppringd där dom sa (minnet kan svika lite nu) att dom egentligen inte sysslar med receptförnyelse men förstod min situation och kunde förnya receptet utan att jag behövde komma in för ett besök.

I mina fall handlade det inte teknikstrul men eftersom ditt fall låter lite udda med vårdcentralen inte har hjälpt dig trots allt så är därför jag säger att du bör ta med och visa listan på dina nuvarande receptet som finns tillgängliga på apoteket.

Jag jobbar ju som sagt på apotek och ogillar verkligen att det är så vanligt problem. Vi vill hjälpa kunderna men kan inte, utan får rikta dem att kontakta vårdenheten som skulle skriva receptet igen. Jag tror att vissa kunder t.o.m. tror att de inte får fortsätta med sin medicin när den är slut för de uppfattar inte att man kan förnya dem! Så därför blir de utan eller så köper de samma medicin fast mycket dyrare receptfritt trots att de har full rätt till nytt recept! Oftast är det de äldre som blir drabbade… 😡

I den kedjan jag jobbar försöker vi alltid påminna kunden när ett recept är slut att de behöver förnya det, men det händer att man glömmer och alla kedjor och apotek kanske inte påminner sina kunder…

Skicka klagomål till vården när dom inte sköter sig!

Hoppas det öser sig denna gång och att du inte hamnar i liknande situation igen!

Novachan
12/14/18, 4:48 PM
#5

Om någon annan går istället för dig, så kom ihåg att personen behöver ta med både din och hens legitimation om hen inte har en fullmakt för att hämta ut mediciner åt dig (agera ombud).

Om din man fortsätter få påminnelser för räkningen som ströks så kan det också handla om teknikstrul - t.ex. att den inte ströks trots allt, och då behöver ni tyvärr ringa och tjata om detta. Har erfarit detta också fast om ett annat typ av ärende men då handlade det om att samma människa glömde att fixa ärendet 3 gånger!

Jag antar att det var menat som att han skulle få en räkning eller har det blivit strul med något som han inte borde fått en räkning om alls? Vet ej vad räkningen är för. t.ex. ett vårdbesök, medicin eller annat…

Om något är otydligt i det jag tidigare skrev så är det bara att fråga eller om hjälp vill fås mer privat så skicka personligt meddelande till mig (inom den mån jag kan och lagligt får hjälpa).

Lussan20
12/14/18, 4:54 PM
#6

Tack för långt vänligt svar!

det är ju så att liksom du att  även de äldsta drabbas och inte kan få till det.

Jag ringde och pratade med sköterska  som var mycket kort i tonen i tisdags. Jo då du har dina recept på Apoteket sedan i September, då jag var där i september så fanns inga. jag hade då en reserv hemma som jag fick ta ut lite tidigare då recepten från februari var på väg att gå ut.

Så idag har jag varit på Apoteket och VC , då jag är synskadad är det krångligt nog måste ha skjuts dit bla. Det blir bara sämre och sämre. Jag vet inte heller hur kroppen reagerar på en vecka utan Levaxin? Det blir väl akuten i värsta fall. Tänk vad vården skulle spara pengar på att samordna allt i vården. Det gick ju förr?

Tänk då jag arbetade i vården då var vi fyra som tog hand om 22 patienter på tung kirurgavd. De skulle tvättas, ligga på bäcken, matas mm. Inget sådant idag, man åker upp efter operation så fort man vaknar.

Det är nog bra, men hur hann vi? Mvh/WL🌺

Annons:
Tarotstollan
12/15/18, 12:29 AM
#7

Angående Levaxin sa en läkare till mig att det gör inget om man är utan Levaxin i några dagar. Då hade jag inte tagit dem på 4-5 dagar, men de är långtidsverkande så inget händer enligt henne.
Fast jag antar att det kan vara olika för alla människor. Hoppas att det ordnar sig för dig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lussan20
12/15/18, 12:03 PM
#8

Pust! Idag fanns medicinen inringd. jag ringde prick kl 10 då Apoteket öppnade. Jo då nu fanns den där. Men ingen ringde igår från Vård Centralen och meddelade detta. Så tredje gången att åka till Apo, jag bor 20 minuter med bil bort. Hur svårt ska det vara? Slutet gott  som tur är…Tack för era inlägg. Känner mig lite speedad, får baka lite, kanske resultatet av brist på Levaxin. ha en skön helg alla…Kram från WL🌺

Tant Grön
12/15/18, 12:25 PM
#9

Vad skönt att höra att det ordnade sig. Blev lite orolig för dig. Vet nu inte om detta stämmer, men tror jag har läst att Levaxin lagras i levern och om man blir utan en tid så släpps allt fritt i blodet, så man får mycket på en gång. Kanske därför du känner dig speedad? Är inte helt säker på detta, kan ha läst det på Prepping iFokus, dom hade en tråd om mediciner. Kan ju ha varit en annan medicin också.

Lussan20
12/15/18, 12:51 PM
#10

Ja, det kan vara så, jag är liksom rastlös i kroppen och huvudet.

Tänk om det varit insulin? Jag tycker slarvet breder ut sig i vården. Sett mycket, varit med om mycket. Man läser varje dag om konstiga saker. Igår stod det om en läkare som tappat en spruta i ögat på en sövd patient. Det blev skada på ögat , men bra med tiden…Tack för din vänlighet Tant Grön…Mvh/WL🌺

Tant Grön
12/15/18, 1:29 PM
#11

Det är ju inte klokt att det skall vara så. Och någon bättring ser det inte ut att bli.
Lycka till nu med baket. 🍩🍩🍩

Lussan20
12/15/18, 1:43 PM
#12

Tack! Det blev köttbullar på 1,5 kg istället. jag är lite rädd att baka, brukar bli katastrof, hihi…Mvh/WL😃

Jane-Lyzell
12/16/18, 2:32 PM
#13

skönt det ordnat sig - tänkte på en sak vore det inte bra för dig Wonnalesan att få medicinen direkt i brevlådan - då slipper du ju åka till apoteket 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Lussan20
12/16/18, 2:41 PM
#14

Tack Jane!

Det hade kommit in dubbel medicin. Ja då räcker recepten ett år, skönt att veta.

Jag vet inte riktigt hur man gör med beställningar direkt hem? Jag har ju både ögon och hjärnproblem efter stroke.

Då ska man betala över nätet förstår jag, då måste min son komma hit för jag ser inte siffrorna på inloggdosan.

De undrar varför äldre inte har smartphones? Man ser inte. Jag har en liten Nokia med tre hjälpnummer. Det är mycket vi blir utestängda ifrån…Kram från Wl🌺

Jane-Lyzell
12/17/18, 10:43 AM
#15

14 jag vet inte riktigt hur det fungerar - men tror du kan få det på räkning https://www.apoteket.se/kundservice/handla-pa-apoteket/ 

du måste dock ha bank id

Besvärligt för dig  med alla dina problem 🌺

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Tant Grön
12/17/18, 10:59 AM
#16

Fråga på apoteket. Har för mig man kunde ringa och uppge en kod och få medicinen hem. Det borde väl gå att få en vanlig pappersfaktura.

Jane-Lyzell
12/17/18, 6:15 PM
#17

16 ja men naturligt vis tar de en avgift för det😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Tant Grön
12/17/18, 6:33 PM
#18

#17 Men det kan det kanske vara värt. I alla fall kan man väl ringa och fråga om receptet kommit in, och slippa åka i onödan till apoteket.

Jane-Lyzell
12/17/18, 10:22 PM
#19

👍 gör det

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Lussan20
12/18/18, 6:27 AM
#20

Ja nu vet jag att jag har medicin för ett år, men ni är så snälla som tänker ut saker åt mig. Att ringa blir modellen…Kram från WL🌺

Annons:
Jane-Lyzell
12/18/18, 8:49 AM
#21

😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

NiklasTyreso
12/21/18, 10:30 PM
#22

Min bitterhet över vårdens brister och undlåtenhet att utreda och behandla mina åkommor var det som fick mig att studera och odla naturmedicin för att återfå och behålla hälsan (med hyggliga resultat). Tyvärr är Sköldkörteln något som smidigast och stabilast behandlas av skolmedicinen, trots att sjukvården ofta inte alls är smidig.

Jane-Lyzell
12/21/18, 11:15 PM
#23

22 Ja tyvärr så sant - men jag hoppas kunna motbevisa det en dag 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: