Annons:
Etikettalternativ-medicin
Läst 378 ggr
Jane-Lyzell
10/29/19, 8:51 AM

JOD för sköldkörteln

Är det någon här inne som testat JOD för sin sköldkörtel ? 

Om ni gjort det berätta gärna🙂

Läste på Fb om det  i en grupp - låter intressant

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
NiklasTyreso
12/2/19, 12:29 PM
#1

Jod i form av jod-rika alger eller sjögräs är traditionellt använt inom naturmedicinen för att stimulera en underaktiv sköldskörtel. Jag åt sjögräs varje dag en period i 20årsåldern när jag tränade hårt och då upplevde jag att jag inte lika lätt blev övertränad och sliten. Jod används för att bilda sköldskörtelhormon, men det är svårt att veta rätt dos när man sväljer algpulver eller sjögräs. Jag tror att det bästa är att regelbundet få i sig en låg mängd jod, så man inte får brist på jod men inte heller överdoserar. Någon gång har jag hört en skolmedicinsk läkare påstå att alger skulle kunna trigga immunförsvarets autoimmuna angrepp på Sköldkörteln, men när jag letat vetenskapliga studier på pubmed har jag inte hittat några artiklar som stödjer påståendet. De senaste åren har jag långsamt fått minska mitt levaxin för det har blivit bättre. Under denna tid av förbättringar har jag fått hjärtklappning som bieffekt när jag i en period tog sjögräs dagligen och i ett par perioder när jag tog ashwagandha, så ja nån kan nog överdosera jod och alger. En mycket låg dos dagligen under lång tid är bättre än höga doser för snabba effekter (med farliga hjärtproblem som biverkan).

Jane-Lyzell
12/2/19, 3:18 PM
#2

Tack för intressant svar 🙂

spännande du har kunnat minska på levaxinet

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

NiklasTyreso
12/3/19, 1:48 AM
#3

Ja, jag har minskat från 200 till 150 mg levaxin, så jag har fortfarande hög dos.

Jane-Lyzell
12/3/19, 10:34 AM
#4

3 skönt du minskat då - ja det är hög dos

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: