Annons:
Etiketttv-media-länkar
Läst 302 ggr
Jane-Lyzell
12/17/19, 10:50 AM

Ny bok om sköldkörteln - Balans

https://skoldkortelforbundet.se/ny-bok-om-skoldkorteln-balans-naturlig-vag-till-friskare-skoldkortel-av-karin-bjorkegren-jones/ 

Karin Björkegren Jones är författare, journalist, yogalärare, föreläsare och en omtyckt hälsoprofil som skrivit flera populära böcker om kvinnors hälsa. Hon driver bloggen Yoga, mat och meningen med livet och poddarna Paus och Kvinnoliv. Vi fick nyligen en pratstund med Karin i hennes mysiga studio belägen på Hornsgatspuckeln i Stockholm.

Din senaste bok, Balans, handlar om Sköldkörteln. Varför har du skrivit den?

För att jag själv hade problem med Sköldkörteln och upptäckte att det inte fanns någon som kunde hjälpa mig. Och att det var så himla svårt att hitta i djungeln av information om hur det ska vara, vilka värden som är rätt och hur kan man ta hand om sig själv för att må bättre. Jag sökte mycket information på nätet och köpte också flera böcker, men tycker att dom antingen var för personliga eller så var dom för svåra. Så jag har försökt att skriva något lättförståeligt, som en första hjälpenbok för oss med sköldkörtelproblem.

Hypotyreos är en av våra största folksjukdomar. Varför talas det så lite om den här sjukdomen tror du?

Jag tror att det är för att det är mest kvinnor som drabbas och att det är så med det mesta. Så fort det berör kvinnor så är det som det är lite mindre intressant, det kanske till och med viftas bort med att det inte är ett riktigt problem eller att man borde lära sig att leva med det. Sen tror jag också att det är mer komplicerat med Sköldkörteln än man tror. Till exempel kopplingen till klimakteriet och andra hormonella obalanser och stress som borde tas mer på allvar. Vad får kvinnor för olika typer av symtom, varför mår vi som vi mår? Olika expertiser måste gå samman. Att man tas mer på allvar och att man tar ordentliga tester så att man får en helhetsbild.

Vad är bokens viktigaste budskap till läsaren?

Att du är din egen expert och låt ingen ta bort den makten som du har! Och att man faktiskt bör lyssna på sin kropp och att man tar det som kroppen försöker säga genom olika symtom på allvar och fundera över vad det kan bero på. Och om du söker läkare men känner att du inte blir lyssnad på när du faktiskt mår dåligt – byt läkare och kräv mera! Vi borde kräva mycket mer, höja vår röst. Och vi måste också hjälpa andra kvinnor som inte har den rösten. När jag tänker på sköldkörtelns placering nere på halsen så handlar det också så mycket om att uttrycka sig. Det är ju som att det är 400 000 kvinnor som har tryckt ner nåt i halsen som man egentligen borde ha sagt, jag vet inte… Jag tror att det finns så mycket, mycket mer att lära om den här sjukdomen om man börjar att se problemet med andra ögon.

Boken Balans naturlig väg till friskare sköldkörtel släpps den 19 december. Koden balans ger 20 kr rabatt om du går via följande länk https://www.bokus.com/karin (gäller tom 30 april 2020).

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Upp till toppen
Annons: