Provsvar
Jag har haft hypotyreos i många år och ätit Levaxin. Senaste proverna låg T4 på 13 pmol/L vilket ju är jättebra men TSH låg på 1,0 mIE/L. Inom referensvärdena men tidigare läkare har velat ha högre värden som ligger i övre delen av spannet. Vad är det egentligen just TSH påverkar? Hur höjer man det rent farmakologisk? Mer Levaxin eller något annat läkemedel? Eller räcker det med att T4 har bra värden? Kan tillägga att jag för tillfället mår väldigt dåligt psykiskt, dels har jag en del psykiatriska diagnoser i botten men om hypotyreosen börjar spöka gör det ju inte saken bättre. Jag vet att det finns massa info och länkar på den här sajten men orkar helt enkelt inte kolla runt just nu så det får bli en ny tråd.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Kan bara berätta vad TSH är men det är en hormon som triggar igång produktion av sköldkörtelhormoner. Alltså är TSH det som kontrollerar ämnesomsättningen och berättar för kroppen hur mycket sköldkörtelhormoner som ska produceras. Levaxin kan inte höja TSH hormoners värden, då levaxin är ett läkemedel som ersätter sköldkörtelhormonernas produktion. Medan TSH hormoner produceras från hypofysen i hjärnan. Har inte exakt läst så mycket om detta, bara något jag lärde mig från sjuksköterska linjen. Hoppas att allting blir bättre för dig.
Om TSH inte är bra - så påverkar det hela kroppen, man blir trött, deprimerad, och går upp i vikt - så tsh är det som indikerar hur ämnesomsättningen är i kroppen.
för att höja TSH sänker man levaxinet
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"