Alla styrkor av Euthyrox tas ur läkemedelsförmånen från och med den 1 februari 2026.
skandal för oss sköldkörtel sjuka 😢
https://skoldkortelforbundet.se/hogre-pris-och-andrad-subvention-for-euthyrox-levotyroxin/
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Orsaken verkar vara:
Tillverkaren (Merck AB) har begärt att Euthyrox ska utträda ur läkemedelsförmånen – det betyder att staten inte längre subventionerar det som en del av högkostnadsskyddet.
Detta gäller preparaten Euthyrox tabletter 25 µg, 50 µg och 100 µg.
Varför det togs bort ur förmånen
Företaget menar att kostnaderna för att tillhandahålla läkemedlet inte täcks inom den nuvarande subventionsramen, dvs priset som staten betalar är för lågt i förhållande till kostnader och lönsamhet.
För att läkemedlet ska kunna fortsätta säljas i Sverige behövde priset höjas så att det blir ekonomiskt hållbart för tillverkaren.
När detta skedde blev produkten så pass dyrare att den föll ur högkostnadsskyddet.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ja otroligt illa
#2: Det står att det finns andra ersättningar men det är ju alltid krångligt att byta för det är ju aldrig exakt lika.
#3: Finns bara levaxin och det vill man inte ha
#4: Det är kämpigt när medicin bara försvinner - de är ju aldrig riktigt lika och vi har alla olika reaktioner och styrkor som ska fasas in.
Hoppas att det kommer en lösning.
- Redigerat 2026-02-19 21:50 av Pyttelite
#5: Ja så är det
Det är så mycket vi fått läsa om det här genom åren när mediciner försvinner och ersätts med andra som kanske inte alls håller måtten och är lika bra för en individ.
Det är ett oändligt laborerande hit och dit vilket endast bidrar till att förvirra patienter så varför inte behålla det som fungerar för varje människa för mår en person bra av en medicin ska den inte riskera att bli fråntagen den.
Inför högkostnadsskydd för samtliga mediciner ska det egentligen vara så svårt och komplicerat att få ha hälsan och vara frisk.
Att få vara frisk och må bra det är ett krav vi alla har rätten att kräva det ska inte tummas på.
Jag tror inte vården eller någon som inte vart med om sköldkörtelsjukdomar förstår vad det innebär medan vi som har och haft vi vet vad vi talar om och Sköldkörteln styr allt i vår kropp den har en stor betydande funktion för välmående.
- Redigerat 2026-03-13 15:27 av [älven]
#7: Håller med i varje ord - Ja inte lätt vara sjuk när det mesta går emot att få vara frisk