Hur länge ska man behöva vänta?
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Är så extremt trött att jag fått sjukskriva mig, vart trött i ett år minst och nu orkar jag inte mer. Sover hela dagarna och orkar inte göra någonting. Försöker komma i kontakt med vårdcentraler men deras väntetider är på ca 1-2 månader. Jag blir inte klok!
Jag har oregelbunden mens och har alltid haft de. De senaste 3 åren har min sexlust vart helt försvunnen och jag är torr som en skorpa i såväl mun som i nedre regionen. Tappar mängder av hår och har väldigt sköra naglar. Muskelvärk är något som är vardag för mig och jag känner mig allmänt i kroppen väldigt klen. Även väldigt frusen är jag & har en klump i halsen som gör det svårt att svälja.
Har en mamma som har hypotyreos och därför vill jag kolla om det kan vara något som jag också har. Jag orkar inte må såhär dåligt längre men det känns som ingen vård tar mig på allvar. "Du är nog trött", "Du är nog stressad, vila och återkom om 2 månader igen" och liknande. Nu har jag försökt i 2 år!!
Vad kan jag göra? Jag får inte kontakt med någon läkare och snart behöver jag läkarintyg också.
/Anonymos
Har du någon annan som kan slåss för dig? Det låter inte som om du är i skick att fixa det själv just nu… Jag har själv varit där du är och vändningen kom inte förrän jag fick hjälp. Hoppas du får den hjälp du behöver, och det snart ❤️!
#1: Jag får kriga själv. Men det är ganska jobbigt… Ska försöka ringa Kry och se om de kan hjälpa mig, de har hittills bara rekommenderat kontakt med VC men de tar ju inte emot mig där.. De ser inte det som tillräckligt akut!
/Anonymos
#1: Kom i kontakt med en läkare från Kry och var helt ärlig och sa att jag inte orkar vänta längre. Han var fantastisk och skrev en remiss direkt till provtagning så det får bli på fredag. Håller alla tummarna att det blodprovet jag kommer lämna visar något! Jag orkar inte det här mer, vill ha orken, lusten och glädjen tillbaka! 😡
/Anonymos
TS Ja du VC kan man bli gråhårig på - du får stå på dig - men vilken tur du nu fått tid för prover - de kommer troligen visa du har fel på Sköldkörteln - alla dina symtom pekar på det + att det ligger i släkten- hoppas verkligen du får hjälp nu 🌺
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
#4 Tack snälla! Tscksam för att få hjälp nu. Hoppas det löser sig :)
/Anonymos
5 lycka till
Tack #5! Känns så skönt att äntligen bli trodd. Ska snart iväg & ta blodprov! Har under två år fått höra att det kan vara p-piller som fått mig må dåligt. Jag slutade med dem och märkte aldrig någon förändring. Tröttheten har jag fått höra är för stress & likaså sexlusten. Ändå har jag gått med känslan av att något är fel! Hoppas så på att få hjälp nu!
/Anonymos
Enligt labbet ska jag ha svar i eftermiddag. Återstår och se hur det fungerar i och med att Kry står för det. Hoppas verkligen på snabbt svar!!
/Anonymos
7 lita på din känsla- det du beskriver är vanlig symtom när man har fel på Sköldkörteln - Ja proverna går snabbt och har du vårdguiden kan du se dina egna prover där direkt de är färdiga https://e-tjanster.1177.se/mvk/login/login.xhtml
förstår du inte svaren kan jag hjälpa dig - lycka till nu
#9 Får mest troligt svaren imorgon sa dem. Men sovit från 13 till 15.30 idag. Orkade inte gå ut och gå en runda. Bävar inför imorgon när jag ska vara på jobb lääänge! Vill bara sova, det enda jag vill. Svider i ögonen också & denna torrhet i munnen. Hoppas verkligen proverna visar så att jag kan få hjälp!! Jag vill må bra och orkar inre klaga mer :( Känns inte som att någon förstår förutom ni här!
/Anonymos
10 håller tummar och tår nu så du får den hjälp du behöver 🌺
Proverna var normala sa dem men fick aldrig veta hur exakt dem såg ut! Är det inte märkligt?
/Anonymos
Suck! THS visar 16 och T4 låg på 2. Normalt säger dem! Men vad är det som får mig att varken ha mens, vara extremt trött, frusen, knappt matlust, ingen sexlust? Har pågått i flera år nu!
/Anonymos
Säg till dem att gå vidare. Dina problem är ju inte borta för att ett prov visade normalvärden!
TSH 16 och T4 2 är absolut inte normalvärden. Vad är det för läkare? Du måste få hjälp nu! Försök stå på dig och lycka till!❤️
_DIAGNOSTIK
_
_I uttalade fall med typiska symtom är diagnosen lätt att verifiera med analys av TSH och ev (fritt) T4:
- Högt värde på TSH (> 10 mU/L) bekräftar diagnos.
- Mycket lågt värde på (fritt) T4 (under omkring 6-7 pmol/L, metodberoende) bekräftar att sjukdomen är uttalad _
Är det så så ska den läkaren anmälas! S*tan vad förbannad jag blir…
13 det är inte normalt - be få en annan läkare som vet vad den gör - hänvisa till oss i tråden att det är alldeles för högt TSH vilket förklarar din trötthet och för lågt t4
Tack för era svar! Försökt boka tid på vc genom vårdguiden så hoppas jag kan komma in. :( hörde att man bl a ska ha 1 i värde för att bli gravid & jag har ju 2. Inte konstigt jag inte får någon mens heller :( sexlusten är bortblåst vilket tär på mig & likaså tröttheten :( Vet inte vad jag ska säga till läkarna för att bli betrodd!
/Anonymos
18. Dra ut normalvärdena och visa dina värden på proverna - då ser det ju att det är fel. Om du inte får hjälp skulle jag äta alternativ medicin som stöttar Sköldkörteln finns på hälsokosten
TS. Nu börjar jag fundera…när du skriver:
hörde att man bl a ska ha 1 i värde för att bli gravid & jag har ju 2.
Du har i ditt tidigare inlägg skrivit att du har TSH 16 och T4 2… Det är inte så att du har kastat om det? När det handlar om "gravidvärde" 1-är det ju TSH man pratar om. T4 ska ju ligga mellan 12-20 nånstans.
#20 haha har nog rört om de :)
/Anonymos
Ok! När du beskriver dina symtom så stämmer mycket in på Sjögrens syndrom som är en av mina diagnoser. Värt att kolla upp kanske?
21 ja då blir det ju andra siffror och inom normalvärden
Hur har det gått?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
De på Kry sa ju att värdena var normala. Men har inte de uppskrivna någonstans! 😕 Tydligen lägger de inte in i systemet på 1177 så därför får jag bara utgå från det hon sa. Och då har jag ju TSH 16 och T4 är 2. Jag tror inte jag rörde ihop det. Men fått tid hos riktiga VC! Hoppas på att få hjälp. Är trött på att få höra att sexlusten & mensrubbningarna är på grund av stress, tröttheten också pga stress, klump i halsen pga virus. Heshet pga förkylning. Undanflykter, undanflykter. Skrivit upp alla symptom jag känner & hoppas på att få något vetigt till svars.
/Anonymos
De på Kry sa ju att värdena var normala. Men har inte de uppskrivna någonstans! 😕 Tydligen lägger de inte in i systemet på 1177 så därför får jag bara utgå från det hon sa. Och då har jag ju TSH 16 och T4 är 2. Jag tror inte jag rörde ihop det. Men fått tid hos riktiga VC! Hoppas på att få hjälp. Är trött på att få höra att sexlusten & mensrubbningarna är på grund av stress, tröttheten också pga stress, klump i halsen pga virus. Heshet pga förkylning. Undanflykter, undanflykter. Skrivit upp alla symptom jag känner & hoppas på att få något vetigt till svars.
/Anonymos
Berätta hur det går sen när du varit på VC!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
25 de värderna låter ju inte bra