Genusmedicinsk kompetens
Genusmedicinsk kompetens måste säkerställas i nya läkarutbildningen
Just nu pågår arbetet med att fastställa kursplaner för den nya sexåriga läkarutbildningen. Behovet av ett genusperspektiv inom medicinsk utbildning har erkänts på regeringsnivå [1]. Kvinnliga läkares förening anser att genusmedicin måste bli en självklar del av den framtida läkarutbildningen.
Att läkare kan tillämpa ett genusperspektiv i forskning, behandling och bemötande är essentiellt för att säkerställa en rättvis och jämställd vård. Forskning visar på behovet av att granska och förstå vården ur ett genusperspektiv. Studier visar att män och kvinnor behandlas olika även när det inte är medicinskt indicerat:
Läs hela artikeln i länken
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Det är helt vrickat att vården skiljer så mycket mellan män och kvinnor, även när den inte borde göra det. Jag hämtade ut ny blodtrycksmedicin häromdan, farmaceuten frågade om jag prövat andra typer tidigare. Det hade jag ju inte varpå hon blev förvånad: "Oj, det är sällan ett förstahandsval för kvinnor, det är ett rätt dyrt läkemedel. Betydligt vanligare att det skrivs ut till män." 😲 Verkligen något som borde åtgärdas! 😡
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
1. men herregud , ja verkligen vrickat
Kvinnor och män har olika nivåer av olika hormoner. Hormonerna påverkar hur kroppen ser ut och utvecklas men de påverkar oxå så att människor och kvinnor får olika sannolikhet för olika sjukdomar. Prostatacancer är ju sällsynt hos kvinnor och 3 av 4 med sköldkörtesjukdom är kvinnor. Män och kvinnor är inte medicinskt lika. Det behövs kunskap om både mäns och kvinnors egenheter.
Telefonens rättstavningsfunktion bytte ut ordet män till människor vilket i sammanhanget blev helt fel!!!!😭😭😭😭
3 Det är sant - fast männens sjukdomar verkar vara i prioritet
Dessutom utgår många normalparametrar från värnpliktiga - dvs unga män. Det blir iofs fel även om du är en man på 70+, inte bara om du är en kvinna. Det är inte särskilt länge sedan som man insåg att djurförsök borde göras på både hanar och honor, inte enbart hanar. (Vilket ur både ekonomisk och praktisk synvinkel ändå är ologiskt då honor i många arter ofta är mer lätthanterliga, mindre allergena och dessutom oftast funkar bra tillsammans till skillnad från många hanar i respektive art.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
6 är emot djurförsök oavsett kön på dem - ja inte lätt då det forskas lite skevt