Börjar bli tunnhårig igen
Den senaste har jag börjat tappa en hel mängd hår, om jag inte hade tjock hår från början så är jag väldigt säker på att jag skulle ha kala fläckar. Då mitt hår har blivit hälften så tjockt än vad det brukar vara. Så det är enormt mycket hår jag har tappat under en kort period och det börjar att synas att mitt hår har blivit tunnare. Har mycket hår kvar men känns inget vidare att förlora så mycket hår. Jag undrar om jag ska ta kontakt med vårdcentralen eller ta och prata med min sköldkörtel sjuksköterska. Är inte säker hår tappningen beror på Sköldkörteln. Men den senaste perioden har jag varit väldigt trött och hår tappning. Ska klippa håret kort, så det blir lättare att städa upp efter mig :) Jag har inte gjort några förändringar på mina mediciner de senaste 2 åren, så jag går på samma dos.
Tycker du skall ta och ringa vårdcentralen direkt, för att tappa så mycket hår kan ju bero på annat också än bara Sköldkörteln.
Blev lite nyfiken på att du skriver att du har en särskild sköldkörtel - sjuksköterska, själv får jag bara träffa olika läkare varenda gång och det är olika sköterskor som tar mina prover varenda gång det är aktuellt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Japp har särskild sjuksköterska och innan dess hade jag kontakt med samma läkare hela tiden tills hon bytte jobb. Och den nya läkarn tog över, så blev jag tilldelad en sköldkörtel sjuksköterska istället som meddelar alltid mina provsvar resultat. Då jag tar 3-4 ggr/år blodprover men gör mina på vårdcentralen, då sjukhuset där jag går på endokrinologin är en timma ifrån mig :) Men gillade min första läkare bättre, hon var engagerad och höll en uppdaterad över vad för planer med behandlingen och om det skulle ske ändringar. Samt kollade hur man själv mådde när behandlingen hade gått en tid eller om det hade skett en ändring. Fanns en trygghet med det men hon bytte sjukhus 😊
Ja, det hade varit en trygghet att ha samma läkare hela tiden men om man inte behöver träffa dem för mer än prover vartannat år, så förstår jag att det inte är möjligt.
Annat är ju om man har andra sjukdomar som måste kollas ofta och då är det viktigt att samma läkare är ansvarig för uppföljningarna.
#3 Jag förstår det mycket väl och låter det vara. Får vänta och se när det är dags att ändra medicinerna igen eller om jag ska ta bort Sköldkörteln :)
vist får man hår avfall av fel på sköldkörteln jag har själv tappat en hel del och gör fortfarande - men det ska ju inte vara tovor då är det nog någon brist du har , vitaminer eller mineraler - be dom kolla upp det .
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Fick en tid idag för att träffa läkare, så ska kolla upp det ☺️ Får se om de hittar något eller om jag kan göra något för att inte tappa så mycket hår. För det har blivit nästan lika tunt som när jag hade problem med Sköldkörteln. Är åtminstone tacksam över att min släkt har alltid haft mycket hår på skalen :)
6 hoppas det hittar vad det beror på - Lycka till 🌺
Tack, ska göra sköldkörtel prover samt andra prover för att kolla blodet och om jag har mineral brist. Så får se om det är Sköldkörteln eller ej ☺️
8 berätta hur det gick sen 🌺
Så bra att du fick tid så snabbt och att de verkligen tog dig på allvar och kollar upp det ordentligt.👍
#10 Trodde inte jag skulle få en tid idag. Så hade redan tagit min levaxin på morgonen, vilket gjorde att jag fick boka en ny tid för blodprover. Har alltid tyckt jag fått bra bemötande från min vårdcentral men de har bara 2 stjärnor. Men det beror på helt vilken läkare man får träffa och vem man pratar på telefonen när man ringer. Men har alltid blivit bemött bra av läkarna och när jag har ringt. Så jag har haft tur 😊
Du får berätta hur det går…
#12 ska se till att göra det ☺️
Fick reda på provsvaren, det visade sig att de är inget fel med Sköldkörteln och alla andra värden de kollade var bra. Men de upptäckte blåsljud från hjärtat och ökad vilopuls, vilket ska undersökas mer. Hoppades att det var Sköldkörteln som spökade igen men det är något annat den här gången. Fast har liknande symptomer som när jag var hypertyreos men man får lägga till att jag börjat känna ett tryck vid vänstra sidan. Jag har verkligen svårt att uppfatta symtom, när man har sköldkörtel problem och alla symtomen är så lika de symtom när Sköldkörteln höll på 🙄
Ändå skönt att de hittade något. Hoppas nu att du får snabb hjälp med hjärtat och det andra.👍
14 - säger som Tarotstollan - skönt det hittade något för då går det göra något åt det och vad skönt det inte var problem med Sköldkörteln - fast det verkar ju som du har en sköldkörtel som spökar ibland - så ett prov kanske inte är tillförlitligt fortsätter besvären be att få ta nya prover igen om några veckor.
#16 Japp, får nog göra några prover senare och kontrollera sköldkörtelhormonerna igen. Får vänta och se när det blir uppföljning på allt pga covid-19 så är det köer och vet inte när det kommer bli uppföljning. Lite segt att det påverkar min sömn, då jag kan bara sova på höger sida, all annan position får mig att känna en svag träningsvärk/ tryck på vänster sida och jag börjar torrhosta. Men kommer snart gå in mot sommarlov och så länge jag klarar sista tentan, så behöver jag inte alls tänka på att behöva studera under sommaren. Kan spendera sommaren att läsa böcker och gå i naturen istället, bara slappna av och ta det lugnt. Men lite segt att inte ha några pengar, allt sparat ska gå åt veterinärkostnad och mina normala räkningar jag betalar. Har inget jobb denna sommaren pga ville inte jobba med covid-19 patienter. Då det har kommit in där jag jobbar och ville inte riskera att dra hem smittan till mina föräldrar. Det är en väldigt högkonkurrens om sommarjobb nu och ens försöka få ett nytt extra jobb.
17 gör det ;) '
Lycka till med allt 🌺