Vilken medicin ?
Vilken medicin äter du ?
själv har jag levaxin och Lio men har aldrig blivit bra av levaxinet och nu fick jag veta det finns en annan sort som heter Euthyrox som tydligen ska ge mindre biverkningar en levaxinet. Så nu ska jag försöka få prova det, kontaktat läkare .
Om du har erfarenhet av Euthyrox och skillnaden från att ha ätit levaxin - berätta gärna 🌺
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Jag tar endast Levaxin och det sen 80 - talet när de upptäckte att jag behövde det. Har aldrig varit några frågor om något byte av medicin eller annat sen dess.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
1. Har du mått bra på Levaxin?
jag har ju också ätit det sen 97 och aldrig har någon läkaren nämt det finns en annan form /tablett med mindre biverkan en levaxin - mycket konstigt kan jag tycka
Information från sköldkörtelförbundet; https://skoldkortelforbundet.se/upplever-du-plotsligt-problem-med-din-levaxinbehandling/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag antar det…
Ärligt talat så är jag inte insatt alls i hur det skall vara.
Ingen har förklarat något för mig och jag orkar inte bry mig.
Det var en sköterska som höll på med undersökningar om "sömmerska - nackar" på 80-talet som upptäckte att jag hade utstående ögon, det var så mitt sköldkörtelfel upptäcktes.
Jag har varit trött de senaste åren, därav höjningen på Levaxin dosen men å andra sidan så har jag ju fått högt blodtryck och övergångsåldern har ju spökat också.
Så ingen vet ju vad som är vad!🤓
4 . ja det är ju inte klokt hur läkarna ordinerar över våra huvuden och inte informerar oss patienter ordentligt
3. tack 🌺
Efter mycket om och men har jag nu fått byta medicin till Euthyrox och ska hämta den i dag - jippi 😃 ska bli spännande se om det är skillnad till det bättre 🙂
Berätta hur det går!👍
8 Det ska jag 😃
har ätit i 3 dagar nu och hör o häpnad mina ömma låsta höfter är inte låsta längre !?
Lycka! 😊 Hoppas att det fortsätter så.
11 ja det hoppas jag med 😃
Låter bra, hoppas att det fortsätter och blir ännu bättre!👍
Vad är det för skillnad på Eutherox och Levaxin? Fass säger att båda innehåller den aktiva substansen levothyroxin, så vad är skilnaden. Olika tillverkare döper samma preparat till olika namn (ex aspirin och magnesyl är samma). Är det något annat än namnet som skiljer Levaxin och Eutherox?
#14 Läs innehållet i länken från inlägg #3.
14 Det är bland annat laktos i levaxin inte Eutherox
Hur skiljer sig Euthyrox och Levaxin?
Euthyrox har en annan tillverkare (Merck) och formulan på tabletten skiljer sig något från Levaxin. Medan innehållsämnena i Levaxin är laktosmonohydrat, majsstärkelse, gelatin, magnesiumstearat och talk, är innehållsämnena i Euthyrox laktosmonohydrat, majsstärkelse, gelatin, magnesiumstearat och kroskarmellosnatrium. Förutom att det är talk i den ena och kroskarmellosnatrium i den andra, kan även mängder och relationer av innehållsämnena skilja sig åt. Enligt uppgift från Merck kommer en ny formula av Euthyrox att lanseras i Sverige 2018 eller 2019, där laktosmonohydrat är utbytt mot mannitol och citronsyra. Datum för när detta kommer att ske, är inte klart. Vid byte av formula är det, precis som vid byte mellan Levaxin och Euthyrox, viktigt att vara vaksam på förändringar i måendet och vid behov följa upp med blodprover och eventuell dosändring.
Euthyrox finns i Sverige i doserna 25, 50 och 100 mkg. Genom att kombinera 25 mkg-tabletten med 50 eller 100 mkg, möjliggörs även dagliga doser om 75, 125, 150 och 175 mkg.
inte kul som vegitarian det är Gelantin i 😭
Tack för svaren! Jag tror jag ska hålla mig till levaxin för det framstår för mig innehålla "naturligare" ämnen. Kroskarmellosnatrium påskyndar tablettsönderfall, genom att expandera när det hamnar i magens vätska. Det är ett emulgeringsmedel. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sodium_croscarmellose
Kroskaramellosnatrium används för att medicinen ska få störst verkan och är varken mer eller mindre naturligt än något annat. Tillverkas från cellulosa. Om tabletten inte sönderfaller där den ska minskar effekten av läkemedlet eller fungerar inte alls.
20 tack för förklaring 🌺
Tycker jag mår bättre :-)
Härligt!
Har tagit nya prover och det visa sig jag ligger för högt i TSH 6.6 så det blir öka dosen Euthyrox så får vi se - tyckte jag var lite väl trött sista tiden och gått upp i vikt 😒