Sköldkörteln iFokus

Sköldkörteln

Etikett: om-mediciner
Läst 210 ggr
Jane-Lyzell
1

En fråga till dig som äter Lio

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En fråga till dig som äter Lio (Liothyronin) som tillägg till Levaxin eller Eutyrox

Hur har din läkare ordinerat dig att ta den och vilken styrka ?

Det verkar råda mycket okunskap runt Lio bland läkare som skriver ut detta . en del vet hur man ska göra andra är rent livsfarliga anser jag .

Lio ska smygas igång i svag dos en 20 grams tablett ska delas i 4 och man börjar med en kvarts tablett morgon och en middag . klarar man det kan man efter ett tag öka med en kvarts tablett till . förslagsvis man tar 10 på morgon och .0.5 middag . hela tabletten 20 mg kan bli för mycket så gå långsamt fram med Lio .

Lio är ett kortsiktig läkemedel som ska tillföras flera gånger per dag - gärna 3 gr om man kan.

Forcerar man för mycket Lio får man bakslag som hjärtklappning mm

Blir chockad när jag hör hur en del ska ta hela tabletten på en gång - hualigen vilken okunskap

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

• Redigerat 2022-10-20 08:37 av Jane-Lyzell
Syntium
1

#0: Äter inte Liothyronin men en tanke kanske vore för dig (som verkar kunnig) att göra en tråd om de olika medicinerna. Hur förhåller de sig till varandra?

Mvh en som typ nyss fick veta att det finns annat än Levaxin.

"I'm too old for this shit."

Pyttelite
0

#0: Ordination sker ju utifrån en helhetsbild för den individ det gäller.

Därför kan du inte gå ut att påstå att läkare gör fel utan att ha koll på just den personens medicinering och status.

Är man tveksam på ordination diskutera detta med behandlande läkare.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Jane-Lyzell
1

#1: Kanske det - men expert är jag nog inte 😉

Jane-Lyzell
3

#2: Tyvärr verkar inte läkarna införstådda i att man måste gå sakta med Lio man kan inte köra på i 180 med den medicinen - de är helt enkelt inte pålästa vilket de flesta allmänläkare inte är om sköldskötteln och mediciner - de tror Levaxin löser allt

• Redigerat 2021-08-18 15:09 av Jane-Lyzell
[Urskog]
1

Det är helt rätt Jane Lio kan ha den effekten att ge hjärtklappning om man inte smyger den lite snyggt in i kroppen. Min läkare är toppen med sånt här och jag har 20 mikrogram/ 2 ggr dag så när jag fick den för några år sedan började vi med en halv på morgonen och en halv på kvällen för att sen öka till en på morgon och en på kvällen.

Personligen har jag inte haft problem med den tvärtom den är för mig helt rätt som inte tål Levaxinet men visst nån enstaka gång har jag känt men det är så ovanligt och lite så det knappt är nämnvärt. Det har hänt nån enstaka gång att jag lyckats ta två på morgonen för jag glömt men sen kommit på att hoppsan det blev två och inte då heller har jag känt av det mycket.

Det här är nog individuellt hur våra kroppar reagerar, andra kan känna mycket medan en del inte alls har några problem.

Är helt nöjd med den dock önskar jag att jag tålde Levaxinet för den tar man en gång om dagen medan den här måste man komma ihåg två gånger dessutom går den ur kroppen inom cirka 10-12 timmar så missar man känner man snabbt att hormonerna är slut det talar humöret om ganska så snart. Jag är ju väldigt känslig för mediciner men den här har det gått bra med.

Många får problem med vikten efter operation eller det som jag gick igenom med radio jod behandling men Lio används tydligen också vid viktminskning så min vikt den har jag inte haft problem med. Nu har jag alltid vart smal, men gick upp för många år sedan av struman för att sen dala ner 23 kilo igen på tre månader pga giftstruma och då var jag riktigt sjuk sen fick jag radio jod behandling och började med Levaxinet men Levaxinet var bara att fetglömma jag tålde det inte men Lion den fungerar väldigt bra för mig.

Lio är en ganska snäll medicin i jämförelse med så många andra och har inte så mycket biverkningar som en del piller kan ha men som du skriver är det jätteviktigt att den smygs in i kroppen och att man inte blåser på i 180 knyck direkt något inte alla läkare inte tänker på medan en del är väldigt noga som min läkare var.

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19571219000016#side-effects

FASS.se - läkemedelsinformation för vårdpersonal, patienter och veterinärer
[Urskog]
1

Hmm när jag drar mig till minnes nu så började vi med en halv som jag skrev morgon och kväll sen blev det en på morgonen och en halv på kvällen så var det ja tänk vad man glömmer 😅 och därefter ökade läkaren på med en på morgon och en hel även på kvällen.

Jane-Lyzell
1

#5: spännande tack för du delar med dig - så du äter bara Lio ? inget T4 alls ?
Funkar det bra för dig ?

[Urskog]
1

#7 Stämmer bra, min kropp konverterar inte T4 till T3 därför går det inte med Levaxinet och det blir totalt kaos i kroppen men Lion fungerar bra för mig .

Helst vill jag ha naturligt grissköldkörtelhormon men att hitta det är inte det lättaste och dom som lyckats talar väldigt tyst om vem som skriver ut och vart. I USA finns läkare som gör likaså i Kanada men i corona tider och resa har inte vart det lättaste så vi får se om det lättar upp framöver för helst vill jag ha det naturliga men Lion fungerar bra för mig men det är ändå något jag hoppas kunna lösa.

Pyttelite
1

Här finns information om naturligt sköldkörtelhormon;

https://skoldkortelforbundet.se/battre-vard/naturligt-alternativ-ndt/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

NDT innehåller alla de hormoner som en frisk mänsklig sköldkörtel tillverkar (T4, T3, T2, T1, T0 och kalcitonin). Många patienter som inte uppnått symtomlindring på syntetiska preparat och som får möjlighet att prova NDT, upplever en betydande förbättring – det är därför viktigt att få en individanpassad vård. Licens För att få läkemedel med NDT […]
Jane-Lyzell
0

#8: Men konverterar lio t3 till t4 ?

Jane-Lyzell
0

#9: Tack

[Urskog]
1

#9 Tack Pyttelite, känner igen sidan men problemet är att hitta någon som vill skriva ut där är det svårare för villigheten sitter riktigt långt inne men jag letar vidare och hoppas stöta på någon som har gnistan att hjälpa till och i värsta fall får jag dra iväg utomlands där dom är mer öppen.

#10 Nej jag har enbart T3 så T4 proverna visar alltid felaktigt vid kontroll sen vet jag inte hur jag skulle reagera på NDT om jag får tag på det eftersom det innehåller T4 eftersom min kropp omvandlar det inte till T3 så det där får jag undersöka.

Innan radioaktiva jod behandlingen för många år sedan hade jag Levaxin och Thacapzol och då gick det bra men efter behandlingen 2016 är det tvärnit kroppen säger helt ifrån.

Jane-Lyzell
1

#12: Då måste din kropp omvandla eller ha T4 hormon då

[Urskog]
0

#13 Nej T4 tar min kropp inte emot och jag har enbart T3 eftersom kroppen inte omvandlar T4 till T3.

Fasen vad invecklat det här blev då 😂 svårt att förklara för mig som lekman men jag har T3 inget T4 eftersom kroppen inte konverterar det därför fick jag gå över på Lion som innehåller T3.

Jane-Lyzell
0

#14: Märkligt Jag trodde kroppen måste ha både t3 o t4 vilket är hormoner i kroppen thytroideahormoner

• Redigerat 2021-10-31 11:21 av Jane-Lyzell
Jane-Lyzell
0