Sköldkörteln iFokus

Sköldkörteln

Etiketter: hypotyreos-brist-sköldkörtelhormonom-medicinerlabbprover-norm-värden
Läst 34 ggr
Yvs
0

Hypotyreos utan symptom efter graviditet.

Hej,

Det här är något helt nytt för mig och vill höra med er som kanske varit med om liknande eller behandlas för underaktiv sköldkörtel, hur era utredningar har gått till.

Jag sökte hjälp hos VC pga smärta i handlederna som varat i nu 6 månader och jag har fått hjälp av sjukgymnast samt naprapat men har ej blivit bra så nästa steg var läkarvård. Jag fick smärtan efter 1,5 månad efter förlossing och fick främst i samband med handmjölkning då jag ej ammade. Sedan blev det bara värre. Har nu slutat med detta.

Läkaren tänkte att detta kunde bero på underliggande sjukdomar och i ett blodprov visade
TSH 16 mU/L.

Han beställde ett nytt blodprov veckan därpå som visade TSH 11 mU/L och T4 på 10 pmol/L.

Värt att nämna är att när jag tog testerna för 1 år sen vid graviditet låg de på 2 mU/L och 12 pmol/L. s-Ferritin på 54.

Jag känner mig precis som vanligt men märker ju att hormonerna i övrigt är upp och ner och förstår att det tar ett tag för dem att stabilisera sig efter en graviditet.

Dessa värden säger mig inte så mycket men ser ju dels att det blivit bättre på en vecka samt att jag för ett år sen hade bra värden.
Efter de två blodproven fick jag Levaxin utskrivet som jag kunde börja med när jag ville. Jag har inte tagit ut dem än då jag själv kan tycka att det är lite för dåligt med underlag för att börja äta medicin för Sköldkörteln.

Vad säger ni som kanske förstår detta bättre?

Jane-Lyzell
0

Hej
Tyvärr börjar många få fel på Sköldkörteln efter förlossning och graviditet .
Verkar som det triggar igång.

TSH på 16 är ju ganska högt men om du är omedicinerad så kanske inte allt för högt - det viktigaste är hur du mår - är du trött eller går upp i vikt bör du kanske överväga medicinera - men mår du bra finns andra vägar att stötta din egen sköldkörtelproduktion .

Omläggning av kost - kosttillskott - Hälsokosten har bra medel rekommenderar Holistic sortement.

Är nog bra om läkarna håller koll med prover med jämna mellanrum- kanske var 3 .e månad- för att se vilket håll proverna går . - Lycka till

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Yvs
1

#1: Tack för svar 🙂
Ja som jag förstår kan det vara övergående också tills hormonerna efter graviditet och amning har återgått till mer normalt. Så jag tänker att om jag inte känner något eller upplever problem kanske det inte är läge att behandla.

Jag vet heller inte hur jag ska förhålla mig till att det är 16 första veckan och 11 andra veckan. Om det är normalt att det svajar så från vecka till vecka eller om det är något som är övergående.

Jane-Lyzell
0

#2: Tycker du gör rätt i att avvakta - bättre din egen sköldkörtel kommer i gång en att låta konstgjorda mediciner göra det som du sen måste äta livet ut troligen.

Tsh pendlar men positivt den var lägre så - se över mina råd i föra inlägget så ska du se det blir bättre o bättre 🥰

Yvs
1

#3: tack Jane för din pepp och dina råd! Det behövde jag. Jag ska absolut kolla 😊
När han ringde och sa att jag har konstiga värden och kan hämta ut en medicin så blev jag så orolig och förvirrad, men känner hopp om att det kan bli bra oavsett vad framtiden visar 😊

Jane-Lyzell
0

#4: Din doktor borde läst på lite mer om sköldkörtel och graviditet
Gå på din magkänsla och hur du mår 🥰