Sköldkörteln iFokus

Sköldkörteln

Etiketterom-medicinerlabbprover-norm-värden
Läst 401 ggr
Syntium
2

Nåt är galet

För några månader sen sänkte jag mitt Levacin. Läkarna hade som vanligt sagt att proverna låg bra men det var för mycket symtom som jag mådde dåligt av så jag ville testa. Började må bättre ganska snart men kände ändå att det var lite av symtomen kvar så tänkte att om man sänker pyttelite till så kanske det blir perfekt.
När läkaren ringde om provsvaren sa han att det hade inte hänt så mycket med dom, nåt var fortfarande pressat. Jag vet inte riktigt vad det innebär men båda tyckte vi skulle sänka lite till

Nästa vecka är det dags att ta nya prover och senaste veckan har jag mått konstigt. Har vsrit sjukt rastlös, på ett jobbigt vill-inte-göra-nåt-alls-sätt. Är förkyld eller nåt också så tänkt att det kanske hade med det att göra men tror inte det.
Mått konstigare och konstigare för varje dag. Rastlös som sagt, hade svårt att komma till ro när jag skulle sova igår, brukar somna inom 1 minut. Aptiten skiftar fruktansvärt. Ena stunden vrålhungrig och måste äta NU men när jag sen fått iordning mat vill jag aldrig nånsin se måt ätbart.
Sen en mer obestämd känsla av att vara yr och illamående fast inte riktigt.

Jag vet inte, tänker be dom skicka en remiss till endokrinologen kanske. Nån som har nån tanke? Rastlösheten och mer aptit tänker jag ju sponrant som symtom på överfunktion men jag har ju sänkt..?

"I'm too old for this shit."

• Redigerat 2022-04-10 10:40 av Syntium
Condor
0

#0:

Eftersom jag inte känner till din hela historia kan jag bara ge ett begränsat svar. Jag vet ju inte orsaken till din underfunktion (hasimoto?) och hur länge som du har den, hur dina prover var (undersökte dom bara TSH eller alla parameter?).

Rastlösheten är som du skriver symptom på överfunktion. Sen måste jag spekulera för att jag inte känner din historia. Om man har hashimoto förstörs Sköldkörteln med antikroppar. Det leder till underfunktion, men när celler i Sköldkörteln förstörs frisätter de hormonerna som finns lagrande där. Det kan leda till perjoder med både underfunktion och överfunktion. Om din läkare bara mäter TSH, upptäcks det inte på proverna eftersom THS reagerar mycket trögt på förändringar och här handlar det bara om korta perjoder.

Med tiden, ju mer Sköldkörteln förstörs, förlorar den förmågan att bilda och spara upp hormoner i cellerna. Den krymper och med det slutar dessa perjoder med överfunktion med tiden upp. Det kan ta flera år.

Vad du kan göra (om det är det som jag spekulerar med) är att vara sparsam med mat som innehåller mycket jod. Använd inget jodsalt, utan stensalt eller himalaya salt. Ta selen, ungefär 200 mcg om dagen. På så vis kan du höja mängderna av enzymet glutationpertoxidas, som är beroende av selen och som röjer undan peroxidradikalerna som bildas i Sköldkörteln när jod oxideras till den aktiva formen. Antikropparna brukar också minska av selen och därmed förstörs Sköldkörteln långsammare. Det blir inte så häftiga perjoder med överfunktion.

Som sagt, vet jag inte hur det ligger till med dig, så betrakta det som en spekulativ förklaring. Att ta selen kan förstås inte skada och om man har ett problem med Sköldkörteln brukar det ge positiva effekter. Ta i så fall ett högvärdigt preparat, t.ex. selenmetionin eller natriumselenit. Natriumselenit verkar snabbare, men kroppen kan inte spara upp det. Selenmetionin kan sparas upp i kroppen, men effekten kommer långsammare.

• Redigerat 2022-04-10 14:22 av Condor
Syntium
0

#1 Tack för dina spekulationer! Jag vet själv varken ut eller in i det här så uppskattar all input.

Blev sjuk när jag var en 6-7 år, fick olika mediciner i några år och opererades när jag var 12. De tog nog inte bort hela sködkörteln i alla fall. Har stått på Levaxin sen dess. De sa struma, mer specifikt giftstruma, har aldrig brytt mig om att sätta mig in i exakt allting men nu, senaste månaderna bara har jag funderat över hur mycket av mina decennier med psykisk ohälsa som kunde hjälpts (mildrats i alla fall kanske) av att ha rätt dos Levaxin. Senaste justeringarna märkte jag ju hur mycket det påverkar både fysiskt och psykiskt med att ändra i dosen Levaxin, det bara känns som om det blir aldrig rätt. Trodde det skulle bli bättre med att sänka lite ytterligare men det kanske var för mycket. Har hållt på upp och ner med Levaxinet och tänkt lite att "de säger proverna ser bra ut men kanske jag ska ligga lite högre/lägre, det är ju individuellt" och sen tror jag jag bara vänjer mig vid hur jag mår.

Tror inte läkaren kollar nåt annat än några standardprover, så TSH ser jag i journalen. Tog lite annat sist också så jag vet inte exakt vad som är vad.

Condor
1

#2:

Giftstruma är när celler i Sköldkörteln okontrollerat producerar hormoner som leder till överfunktion, t.ex. pga antikroppar (Basedows sjukdom).

Jag antar att man opererade bort dessa celler och att det blev för lite över av Sköldkörteln för att försörja kroppen med hormoner, så att du är tvungen till att ta Levaxin.

Det kan ju inte skada om du går till en endokrinolog. Det finns så många möjligheter om vad som orsakar ditt mående. Det måste inte vara en dålig inställning av Levaxin och det finns sjukdomar som ofta uppträder tillsammans med sköldkörtelsjukdomar. Endokrinologen kan i alla fall göra fler tester än läkare i allmänmedicin.

Syntium
1

#3 Tack, ja jag ska göra det.

Jane-Lyzell
1

#0: Syntium tycker du fått bra svar i tråden av condor .

Tycker du bör ha kontakt med endokrinologen särskilt med tanke på du opererat dig när du var ung - en vanlig VC har inte expertisen tyvärr

Att läkarna säger något är pressat i medicin väg betyder du har för mycket medicin.

Det svåra i detta är att man får samma symtom både med för mycket och förlite medicin. Så du behöver expertis.

Ledsen jag inte svarat tidigare men ligger sjuk i corona just nu

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Syntium
1

#5 Ingen fara. Sa till vc-läkaren att jag ville ha remiss till endokrina innan vi sänkte men han tyckte vi skulle testa först.

Just nu är jag väldigt varm och är bara arg och inget är kul,rastlös och retlig och min tinnitus är vidrig. Fattar inte vad som hänt? Om det är överfunktion varför nu? Funderar på om jag av misstag tagit fel dos och jag antar att det kan hända men det blir det verkligen så stora förändringar av en dos en gång ev?

Man ska ju ta prover ibland för att kolla men om man är stabil vad är det i så fall som kan ändra om det plötsligt är för mycket eller lite medicin?

Jane-Lyzell
1

#6: Ja detta med sköldköreln är komplext - så bäst låta experterna på endokrin ta hand om det .

Det ska inte visa stor skillnad om du råkat glömt eller tagit förmycket en gång av levaxin eller liknande medicin då det är långtidsverkande.

Jag själv blev sjuk (förgiftad) av levaxin när jag åt det - bytte till Euthyrox och mår bättre - kanske din kropp reagerar på den medicin du äter ….

Medicinering är ju per kilo kroppsvikt - så om du tappar i vikt eller går upp i vikt så påverkar det medicin intaget och provsvar

• Redigerat 2022-04-11 12:49 av Jane-Lyzell
Syntium
0

#7 Jag tog inte Levaxinet idag på morgonen för jag tänkte att kunde ju pausa en dag om det nu kanske är för mycket. Sen mådde jag bättre än jag gjort senaste veckan men då tänkte jag att det kanske var för infektionen jag hade som jag mådde dåligt. Så då tog jag Levaxinet men nu mår jag dåligt igen.
Som du säger så är ju Levaxin långtidsverkande så jag borde väl inte märka av nåt så snabbt? Det är den känslan av yrsel/illamående som kom igen och jag är trött nu.

Ska gå och ta de nya proverna imorgon i alla fall.

Syntium
0

#7 Kan det vara så att jag inte tål Levaxin? Alltid haft det, var ganska nyligen jag lärde mig att det fanns alternativ.
Tycker ändå det är skumt om det har med sköldkörtel/Levaxin att göra, det kom så plötsligt.

Condor
0

#8:

Be om en kopia av provsvaren. Referensområdena för värdena är ganska breda och läkare brukar att säga att allt är Ok om värdena ligger inom detta, även om man ligger nära gränsen. På så vis kan du själv se hur nära den övre eller nedre gränsen som du ligger och behöver inte fundera på att ta antingen mer eller mindre Levaxin.

Ibland kan blodvärdena för T3 och T4 inte riktigt återspegla verkningen. Sköldkörteln tillverkar ju ungefär 90 % T4 och bara 10 % av den mer aktiva formen T3 (Levaxin innehåller bara T4). Anledningen till det är att halveringstiden för T4 är mycket längre än för T3, så T4 är en sorts depot. När T4 hamnar i kroppens olika celler omvandlar enzymer (dejodaser) T4 till T3. Dessa dejodaser är beroende av selen. Har man selenbrist fungerar omvandlingen T4 till T3 sämre och man är i underfunktion fast blodvärdena visar att allt är ok.

Många människor har selenbrist, för jord och mark är ganska fattiga på selen och i så fall är livsmedel som odlas där också fattiga på selen.

Det finns olika sorters dejodaser i olika organ. I lever, njurar och muskler befinner sig andra än t.ex. i det centrala nervsystemet. Det är ännu inte kännt hur dessa dejodaser styrs. Men om det är brist på selen prioriterar kroppen att använda sig av det selen som finns för att bilda enzymerna i det centrala nervsystemet. I så fall kan det hända att kroppen använder sig av selen som finns i glutationperoxidasen för att bilda dejodaser, vad som betyder att syreradikaler inte kan röjas undan effektivt.

Att ta selen är aldrig fel om man har problem med Sköldkörteln.

Jane-Lyzell
0

#8: Om kroppen inte vill ha levaxinet och känner sig förgiftad /över medicinerad då kan det bli så som du skriver - men inte bra inte ta medicinen alls - så låt endokrin titta på dig - kanske behöver du byta medicin

Jane-Lyzell
0

#9: så blev det för mig

Condor
0

#12:

Men Levaxin och Euthyrox innehåller ju precis samma aktiva ämne, alltså levotyroxinnatrium.

Båda mediciner innehåller majsstärkelse, magnesiumsterat och gelatin.

Sen är den enda skilnaden att Levaxin innehåller laktosmonohydrat och talk medan Euthyrox innehåller citronsyra och Mannitol.

Tålde du inte laktosen?

Jane-Lyzell
2

#13: Troligen - jag är laktosöverkänslig - men det är flera med mig som mår bättre med
Euthyrox än levaxin - hur och varför vet ej. Det är samma men ändå inte

Syntium
1

#14 Jag tycker mig minnas att du eller någon annan har skrivit om Eurythox och att det inte är att byta rakt av. Jag kan blanda ihop saker, är det nåt jag ska tänka på?

Tog nya prover igår, fick prata med läkaren på telefon och han tyckte jag skulle fortsätta dosen jag har nu så skulle han diskutera med kollegor och fundera och han höra av sig i slutet på nästa fucking vecka. Han hade inte hört om det här med selen, tyckte inte att jag skulle ta nåt sånt. Sa de tankar jag haft om att jag kanske inte tål Levaxinet eller vad de nu kan vara. Han hade en tanke om att det blivit en obalans när jag hade en infektion förra veckan och att det skulle stabiliseras men jag tror inte det.
Tror iallafall de senaste tio åren så det som andra och jag tagit för psykisk ohälsa snarare beror på detta på nåt sätt.
Så tänker ringa vc imorgon och be att få en annan läkares åsikt. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag kräva att få träffa en läkare som imorgon, jag står fan inte ur med att må så här och särskilt inte när jag ser vad det kostar mig.

Jane-Lyzell
1

#15: Jo det går bra Byta rakt av - inga problem.

Stå på dig - läkarna är kluriga de tror de kan allt - stå på dig få komma till endokrin- de är dom som är duktigast .

Condor
1

#15:

Det är klart att en läkare i allmänmedicin inte har en så djup kunskap i cellbiologi att han vet på vilket sätt selen är ett viktigt för Sköldkörteln och för omsättningen av sköldkörtelhormoner. 😄

Här har du ett par länkar:

https://kurera.se/selen-viktigt-for-skoldkorteln/

https://halsorapporten.nu/avgorande-naringsamnen-amnesomsattningen/

Ur den sista artikeln citerar jag:

"Utan selen kan vi alltså inte konvertera T4 till det aktiva T3. I stället bildas det till omvänt T3 – Reverse T3(RT3) Omvänt T3 är inaktiv."

Det betyder att blodvärdet för T3 kan vara normalt, men receptorerna är blockerade av reverse T3 och T3 kan inte verka. Många tror att de behöver en större dos och ökar dera medicin, utan att det hjälper.

Närmare en halv miljon svenskar äter medicin för underfunktion i sköldkörteln, de flesta kvinnor. Nu visar ny forskning på samband mellan sköldkörtelsjukdomar och brist på selen.
Syntium
1

#16 Tack, ska försöka

#17 Tack för hjälpen!

Lycka till till mig så att jag får audiens hos läkare imorgon 😅 (nej jag har inte så mycket hopp men ska försöka)

Jane-Lyzell
1

#18: Lycka till 💖

Syntium
0

Condor, du nämner nånstans att undvika jod men hittar bara sidor som säger att man ska äta jod för att undvika struma, men nu har ju jag det..? Eller har jag det inte efter som jag är opererad och behandlad?
Du skrev också att Sköldkörteln förstörs men hur?

Gör det gärna så pedagogiskt du kan, min hjärna är ren teflon nu för tiden :)

Condor
2

#20:

Ok, i mitt första inlägg skrev jag "Om man har hashimoto förstörs Sköldkörteln med antikroppar", men eftersom du tydligen har Basedow gäller det inte för dig. Vid hashimoto producerar immunförsvaret antikroppar mot enzymer i Sköldkörteln, vanligtvist mot TPO, som har uppgiften att oxidera jod till en för Sköldkörteln tillgänglig form.

Vid basedow har man en annan sorts antikroppar, som besätter TSH receptorerna i Sköldkörteln. På så vis får Sköldkörteln samma signal som TSH ger, dvs. "producera mer hormon". I vanliga fall funkar det så att TSH sjunker igen när Sköldkörteln har producerat mer hormon, men om man har antikroppar mot TSH receptorn ger det samma signal som TSH
och Sköldkörteln producerar mer och mer hormon fast det redan finns mer än tillräckligt i blodet. Det leder till överfunktion och att Sköldkörteln bildar mer celler för att klara av att producera så mycket hormon. Den växer och växer (struma) och därför är man ibland tvungen att operera bort den.

Vid jodbrist växer Sköldkörteln av en annan anledning. Sköldkörteln bildar hormoner av jod och om det inte finns tillräckligt jod tillgängligt, sjunker hormonerna T3 och T4 och hypofysen får signalen att det finns för lite i blodet. Därför bildar hypofysen mer TSH och Sköldkörteln får signalen att bilda mer hormoner. Det är alltså signalen till Sköldkörteln "jobba mer" som gör att den bildar fler celler och växer till en struma.

Din sköldkörtel eller det mesta av den, om jag har förstått dig rätt, opererades ju bort och i stället tar du hormonerna som medicin. Det betyder att det hamnar en massa onödigt jod i kroppen, eftersom det inte finns en sköldkörtel som gör hormoner av jod.

Eftersom det finns för lite naturligt jod i de flesta livsmedel, tillsätter man jod i salt, som används för nästan alla livsmedel. Nu finns det knappast folk som struma pgs jodbrist längre, men i stället har autoimmuna sjukdomar med antikroppar mot Sköldkörteln ökat. Både basedow och hashimoto är sådana sjukdomar.

Beroende på kost och person får somliga i sig en lagom mängd jod medan andra tar upp för mycket. För vem som inte behöver jod för att producera hormoner är det i alla fall för mycket och sen är det ju så att T4 innehåller 4 jodatomer och när det omvandlas till T3 kopplas en jodatom bort, så du tar även upp jod med hormontabletterna.

Jag hoppas att jag uttryckte mig tillräckligt pedagogiskt. 😊

Syntium
1

#21 Ja! Tack!

Sista frågan (kanske, lovar inget 😅 ) Vem är du och hur vet du allt detta? 😃

Condor
1

#22:

Jag är bara en pensionär som bor i Österrike, som en gång i tiden har varit så sjuk att läkare inte kunde hjälpa mig. Därför insåg jag att jag själv måste läsa på för att veta hur kroppen fungerar, för att reda ut orsaken och hitta en lösning. Sen tyckte jag att ämnet var så intressant att jag fortsatte att läsa på och fördjupade mig mer och mer i ämnet. Jag var nyfiken och ville veta allt, också vilken kost som påvetrkar kroppen på vilket sätt, sambandet mellan kost och träning och hur kropp, psyke och energisystem hänger ihop. Jag fördjupade mig också i celbiologi, biokemi och jag har tills idag inte kunnat att sluta upp att lära.

Syntium
0

#23 Oj, sjukt imponerande! Jobbade du med nåt "i det civila" innan pension?

Condor
0

#24:

Jag jobbade bara i handels- och transportbranchen.

Jane-Lyzell
0

#18: Hur gick det ?

Syntium
1

#26 Läkaren hade väl för mycket att göra. Sköterskan sa han skulle ringa om han hade tid men att han var rätt fullbokad den dagen. Just nu väntar jag bara på att det ska bli tisdag så jag kan göra ett nytt försök

Jane-Lyzell
1

#27: suck som vanligt då på VC - lycka till på Tisdag <3

Syntium
0

Ja, idag var alla utom en läkare sjuka eller vabbade. Fortsättning följer antar jag… 🙄

Jane-Lyzell
0

#29: Suck vad jobbigt för dig 😥

Syntium
1

#30 Det är så jävla jobbigt. Söndags var hemskt. Det var som ett brus i och utanpå kroppen och orkade knappt sitta upp bitvis. Bland alla andra symtom. Det liksom går fram och tillbaka över dagen, en stund känns det lite bättre sen är det sämre igen

Min akutlösning har varit att inte ta Levaxinet alls sen i måndags men det lär ju inte vara en lösning i längden. Känns bara så förtvivlat. När vi sänkte så kändes så mycket bättre ett tag. Så annorlunda på många sätt. Sen helt plötsligt kommer allt tillbaka, värre till och med. Fattar inte vad som händer.
Men nu när jag tänker på det så har det här byggts upp under många, många år. Symtom har långsamt blivit fler och värre. Känns hopplöst.

Jane-Lyzell
1

#31: Tufft för dig -Be om att få byta medicin

• Redigerat 2022-04-20 10:17 av Jane-Lyzell
Syntium
1

#32 Ska göra det. Vet inte om det är lösningen men det är en ände att börja i i alla fall.

Jane-Lyzell
1

#33: Ja man måste börja någon stans - Lycka till 💖

Syntium
1

Ugh. Träffade läkaren igår. Han kan inte skriva ut Euthyrox, det får Endokrin göra. Så nu ska det gå en remiss dit och det lär ju inte gå snabbt.

Syntium
0

Jane-Lyzell, skulle du vilja berätta om hur det var för dig? När fick du problem? Hur länge hade du Levaxin? Vad fick du för symtom? Försvann alla symtom när du bytte bort Levaxin?

Jane-Lyzell
1

#35: Det är helt sjukt - det hade räckt din läkare rådfrågat endokrin så hade han fått kunskapen om att det är bara byta rakt av- skandal så lite läkare kan om Sköldkörteln och dess mediciner

Syntium
0

#37 Han var en at-läkare som pratade med en handledare som sa att detcär inget vårdcentralen skriver ut. Levaxin är det de har erfarenhet av. Så jag tolkade det som att han inte fick alls men det låter lite underligt nu när jag tänker på det. Som du säger kunde han väl rådfråga nån på endokrinologen, lär väl inte vara förenat med nån livsfara att byta.

Jane-Lyzell
0

#36: Oj jag har hela tiden haft problem med levaxinet ända sedan jag började ta det 1997/98. Jag var amalgamförgiftad och hade ingen ämnesomsättning alls enligt läkaren så skulle jag varit död. (låg 1 år till sängs)

allt eftersom åren gick kände jag mig mer o mer förgiftad av levaxinet fick av en läkare tillägg med Liothyronin (t3) vilket gjorde mig lite bättre - tillslut mådde jag så dåligt att jag själv begärde att få byta till Euthyrox - kände en skillnad direkt faktiskt men det tog ett tag ställa in det med - och i dag mår jag ok känner inte den där förgiftnings känslan som med levaxinet.

Dock har jag vikt jag lagt på mig vilket varken levaxinet eller Euthyrox hjälpt till med att gå ned.

Jane-Lyzell
1

#38: Dålig handledare - ja praxis är skriva ut Levaxin ,man kan ju undra om de har betalt från läkemedelsbolagen att skriva ut just det - Euthyrox är ju i princip samma sak- så borde inte vara något problem.

Syntium
1

#40 Nej man undrar ju. Ska se om jag kan få tag i dom imorgon och tjata mig till det i alla fall.

Precis, känns som om jag blir förgiftad

Jane-Lyzell
1

#41: Ja tjata på det är din rätt

Syntium
1

Liten uppdatering: Remiss skickades till endokrinologen som inte tyckte det hade med dom att göra. Att inte tåla Levaxin finns ingen grund för i forskningen men prova för all del Euthyrox.

Så nu har jag tagit det några veckor. Enligt prover så var jag välsubstituerad på 100/125 (varannan dag) och med Euthyrox har jag börjat på 100.
Jag tycker det är generellt bättre med humöret, lite bättre med energi att komma igång med saker. Jag blir inte varm och svettig lika lätt just nu utan kan till och med frysa ibland. Lättare kall om fötter och händer. Aptiten är bättre, för bra ibland. Ibland vill jag inte göra nåt annat än äta men vissa dagar har jag ingen aptit alls. Stod helt still i vikt förut men tror jag gått upp 1.5kg

Magen är helkass men det värsta är att jag är sjukt trött och matt. Vill mest bara sova.
Antar att man behöver höja dosen lite men det är några veckor kvar till provtagning

Jane-Lyzell
0

Vad bra du fick byta - troligen behöver du höja Euthyrox börja ta 125 och se hur du mår - jag fick höja Euthyroxen då jag bytte - blev trött som du beskriver

De borde ha åtminstone ha gett dig samma dos som med levaxinet - märkligt att de drog ner till 100 bara - det är ju i princip samma styrka - så inte konstigt du blivit trött

Syntium
1

#44 Jag höll på och experimenterade med Levaxinet innan vi bytte (dumt, jag vet) och var på 100 då så läkaren tyckte vi börjar där.

Jane-Lyzell
0

#45: Men uppenbarligen behöver du höja till 125 prata med din läkare om att få höja det

• Redigerat 2022-06-04 13:11 av Jane-Lyzell
Syntium
1

#46 Ja, så klart ska jag göra det men han vill vänta på provsvaren. Lär inte ändra nåt innan dess. Får stå ut i några veckor till.

Jane-Lyzell
0

#47: Be då att få ta proverna nu då du känner som du gör - det blir inte bättre av att vänta

Syntium
1

#48 Men det måste ju gå 6 veckor säger dom för att proverna ska vara rättvisande?
Ja, jag vet inte. Kanske ringer på tisdag

Jane-Lyzell
1

#49: Tycker du ska beskriva hur du känner det och be om att få höja - du känner ju i din egen kropp - du åt ju 125 varannan dag förut finns ingen anledning sänka bara för du byter medicin

Syntium
1

#50 Jo men eftersom jag kände mig förgiftad av Levaxinet och höll på upp och ner på dosen så sa han att det var viktigt att jag tog samma dos hela tiden nu annars skulle proverna visa fel. Känns lite dumt att vilja komma och ändra redan. Och man ska ju vänta 6 veckor mellan ändringar med att ta prover för att det ska visa rätt.

Jag vet inte. De kanske säger jag ska vänta ändå, oavsett vad jag säger

Condor
1

#51:

Anledningen till att man ska vänta ett par veckor med proven on man ändrar doseringen är att TSH värdet reagerar mycket långsamt. Skulle du ta prover nu, skulle TSH värdet motsvara den gamla doseringen.

Jane-Lyzell
0

#51: Ok - du kan ju vänta och se vad som händer -men troligen behöver du 125

Jane-Lyzell
0

#52: sant men om det gått 4 veckor och med en lägre dos en innan bör det visa endå på proverna

Syntium
1

#53 Tror jag också

Condor
1

#54 + 55:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3267517/

"TSH can take up to 4 months to normalize, even when starting on a full dose replacement regimen, due to thyrotroph hyperplasia. It is recommended that the TSH is measured 6–8 weeks after initiation of, or a change in levothyroxine dose."

Syntium
1

Proverna var inte helt bra så nu höjer vi till 100/125 varannan dag. Känns bra, tror jag.
Allt sammantaget så är det mycket bättre med Euthyrox än Levaxin så här långt.
Lite humörproblem, kan bli opropotionerligt arg och irriterad. Just det gör mig lite orolig för jag tror det var ett symtom som var när jag sänkte Levaxinet första gången i januari (tror jag det var).
Så om jag höjer nu kanske det blir ännu värre..?

Men mycket är bättre. Jag kan röra mig, går snabbare när jag går, ett tag orkade jag knappt röra mig. Men tar slut ganska snabbt och känner att jag måste sätta mig eller rent av lägga mig ner.
Sover lite bättre just nu, magen var helt förstörd i början men det är bättre. Min hud är bättre, lite klåda fortfarande men inga ojämnheter/finnar och rosacean är inte så illröd. Lite trött i ögonen, behöver gnugga dom ofta, men också lite bättre det senaste.

Syntium
1

Tror inte det här blir bra. Det var nog bättre med bara 100 varje dag för nu är jag bara överväldigad och ledsen. Och jag måste vänta i några veckor innan jag kan göra nåt åt det. Antar att det är dåligt att inte ligga bra på proverna enligt läkarna är dåligt i längden för kroppen kanske? Men om proverna ser bra ut men jag mår skit? Vad ska man "offra" då?

På 100 kändes det som: "Ja, det är bra men det skulle kunna vara lite bättre så kanske höja lite? "Kanske man skulle ha 125 var tredje dag? Känns som om dessa mediciner är oerhört trubbiga.

• Redigerat 2022-07-06 07:38 av Syntium
Jane-Lyzell
0

57 - så bra du fått höja :-)
58 .kanske du behöver 125 varje dag - låt det gå en tid för att känna efter sen ber du att få höja - kanske behöver du tillägg av liothyrenin (lio)

Lycka till 💖

Syntium
1

#59 Ja, men jag vet inte om det blir bra, det kanske blir för mycket. Det är som att det förstärker alla känslor, både positiva och negativa men det är ju det jobbiga som märks mest.
Tror inte jag behöver mer, tror kanske att kroppen kanske behöver vänja sig och komma i någon balans så jag avvaktar och ser vad proverna säger.

Vad var det liothyrenin gjorde?

Syntium
0

Gick upp för en time sen ungefär, nu vill jag gå och lägga mig och sova igen.
Trött på att vara trött.

Jane-Lyzell
0

Lio gör dig lite piggare