Sänka TSH snabbt
Sist jag tog prover så var TSH på 11, jag tror det är mer nu. Ska ta nya prover på måndag men jag är så kraftlös så jag orkar knappt röra mig. Är inte trött på det sättet att jag vill sova utan kan mest bara ligga stilla så bara det är ju drygt.
Griper efter halmstrån säkert, jag kan nog inte göra mycket som påverkar innan måndag då jag tidigast kan prata med läkare men frågar ändå för det här är så pissjobbigt
"I'm too old for this shit."
Äter du medicin ?
sänka tsh snabbt går inte tyvärr
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
- Redigerat 2023-10-22 12:07 av Jane-Lyzell
Om du är mycket dålig ring 1177 och be om råd.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Ja jag äter Euthyrox och jag har sänkt en del det senaste för jag har tyckt att jag har mått bättre men blev väl för lite medicin till slut.
#2 Jo, men är väl inget att göra som kommer ha nån effekt här och nu. Kände mig lite desperat bara.
Ska ta nya prover imorgon och be läkaren ringa så fort svaren kommit.
Denna gången togs T3 och antikroppar och sånt så ska bli intressant.
Om du sänkt medicinen själv - gå då tillbaka till den rekommenderade dosen din läkare skrivit, så ska du se du mår bättre inom 1 vecka ungefär- intressant se vad dina värden säger på måndag ?
#4 De vet att jag har sänkt, har pratat med läkare genom min experimenterande med att hitta en bra dos men verkar aldrig hamna rätt.
#5: Man får sänka eller höja försiktigt med små doser
#5: Hur sänker/höjer du medicinen? Delar du tabletter eller har du olika styrkor som du ”labbar” med?
Är det så att du delar är det inte säkert att den aktiva substansen är lika fördelad så det kan bli mkt ojämnt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#7 Olika styrkor, tror inte den går att dela.
Hur har det gått ?
#9 TSH var på 8,5 tror jag, T3 och T4 var bra och antikroppar var 70 och ska väl vara under 60 helst men var inte så stora varningsklockor på det.
Ska höja lite i alla fall så fort jag kommer hem och han höll med om att skicka remiss till endokrin.
Har lagt till Selen, zink och magnesiumtillskott och bytt till en tandkräm utan fluor men det är ju väldigt nyligen så vi får se
#10: så bra tsh sänkt sig lite men det är fortfarande högt så öka medicin som din läkare sa- bra du får utredning på Endokrin 👍
Så, en remiss skickades. I den står det "Liothyroxinsubstition" men läkaren menar "levothyroxin" tror jag? Hittar inget när jag googlar så tror han blandat ihop levothyroxin och Liothyronin (vilket jag aldrig haft). Vill bara dubbelkolla här.
#12: Det verkar som läkaren vill du ska äta tillägg av Liothyronin - ta det om du får det - jag blev mycket bättre med Lio (som det kallas)
#13 Nej, som det är formulerat låter det som att jag redan tar Liothyronin, vilket jag aldrig gjort. Har bara Euthyrox Men det skulle i så fall bara vara ännu ett fel i den, ursäkta mig, jävla remissen.
Skrev precis en egenremiss för man kan tydligen inte förvänta sig att en läkare ska klara av att göra sånt. 🙄
#14: Oj då - inte bra - men hoppas det funkar med din egen remiss - berätta gärna hur det går 💖 Lycka till
Nej, min remiss accepterades inte heller. Jag klämde in några frågor på det begränsade utrymmet jag hade som jag fick svar på, typ. Men gav ju nya frågor och jag hade några fler än som fick plats.
Men, viktigt att man tar Euthyrox på ett standardiserat sätt, helst på morgonen på fastande mage (gör jag). Man kan ta det på kvällen om man har andra mediciner som måste tas på morgonen och inte går ihop med Euthyrox (eller Levaxin skrev de där).
Sen får man kontrollera effekten men inte alldeles för ofta, läkemedlets halveringstid är ca en vecka så innan man ser effekt av en dosjustering två-tre månader. (Men det visste jag redan).
De senaste proverna visade att min kropp inte hade svårt att omvandla lagringshormonet till det aktiva hormonet. Dessutom är det tydligen känsligt med Liothyronin för den kan öka risken för översubstitution.
NDT är inget de rekommenderar eftersom att det inte finns vetenskapligt stöd för såna preparat (men de sa också att det inte fanns vetenskapligt stöd för att man kunde må annorlunda på Euthyrox vs. Levaxin och det gör jag ju).
Jag fösöker att inte vara alltför besviken för hörde att de är typ 2 läkare på den mottagningen så de har säkert ganska mycket att göra och får bedöma vem som behöver hjälpen bäst.
Jag ska nog ändå skriva en gång till och säga att jag skulle vilja träffa en endokrinolog en gång för alla mina andra frågor. Jag kanske inte nödvändigtvis behöver gå dit för behandling.
- Redigerat 2023-12-08 21:08 av Syntium