Sköldkörteln iFokus

Sköldkörteln

Etikett: sköldkörteln
Läst 74 ggr
Heddiz
2

Har ni med sköldkörtelproblem provat extra jod!?

Jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva som rubrik, men det jag undrar över är om ni provat att ta jod för att läka eller förbättra sköldkörtelfunktionen!?

Jag har hört förut att man skulle undvika jod!?
Men nu har jag både hört, läst och lyssnat massor med gånger på folk och läkare som säger att jod brist är en del av orsaken till bla sköldkörtelproblem!?
Dom säger inte att det måste vara den enda orsaken, men att det kan vara en av orsakerna till sköldkörtelproblem.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Är jod bra eller är det inte bra om man har problem med Sköldkörteln!?
Vad är er erfarenhet!? 🙂

Jag ska iaf prova att ta extra jod tillskott. Och har skickat efter rent jod för att testa på mig själv.
Jag jobbar som försökskanin så jag är van.😅
Det finns ju jod i vanligt salt också, men för att få i sig tillräckligt med jod så kanske man måste äta mycket salt, vilket kanske inte är optimalt även om salt är nyttigt i måttliga mängder.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Tarotstollan
1

Nej, det har jag inte.
Jag vet inte ens hur det skulle kännas för jag kände aldrig av min sköldkörtel när de upptäckte att den inte var frisk.
De gjorde en röntgen på mig med insprutning av något radioaktivt och såg felet, sen fick jag börja äta Levaxin och det har jag gjort nu i över 40 år.

Eftersom min kropp nu är helt knas efter jag fick diabetes så har jag knappt någon koll på någonting längre. Jag får lita på vad prover och vårdpersonal säger till mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jane-Lyzell
0

Nä har inte provat men var inne på det ett tag - men vist påverkar jod Sköldkörteln . finns grupper på fb vet jag som heter jod - där människor försöker bota Sköldkörteln med just Jod .

Bor man nära kärnkraftverk får man jod tabletter i händelse av utsläpp. Just för att skydda emot strålning.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
0

Jod förekommer naturligt i berggrunden och halten varierar mycket mellan olika geografiska områden
Jane-Lyzell
0

Näringsupptaget kan vara sämre när vi har sköldkörtelsjukdom. Men vilka näringsämnen ska vi fokusera på för sköldkörtelns skull?
Heddiz
1

#4: Tack.
Som denna artikel bla visar så är ju andra vitaminer o mineraler viktiga att få i sig också givetvis. Förutom jod.
Jag försöker äta så bra som möjligt genom att laga mat från grunden och odla mina egna grönsaker, frukt o bär.
Dom flesta vitaminerna kan man få i sig någorlunda av genom att äta bra mat. (förutom vit D3 som vi mest får från solen eller extra tillskott) I tex mjölk så är det vit D2, inte vit D3..
Och det är D3 som kroppen tar upp bäst.
Jod finns i skaldjur, ägg, mager fisk och viss salt.
Men saltar du inte din mat extra mycket eller äter skaldjur, fisk eller ägg varje dag så är risken stor att du kan ha brist på jod.

Något annat som jag glömde är viktigt att se till att få i sig om man har sköldkörtel problem. som inte stod med i artikeln..Men som borde varit med.
Är probiotika.
Eller både PRO och PRE-biotika.
Alltså goda tarmbakterier och "mat" som dom goda tarmbakterierna som bor i våra tarmar älskar och förökar sig av.

Dom skyddar oss mot riktigt dåliga parasiter som annars gör oss sjuka och håller oss friska så länge dom får "rätt mat" iaf 😅
Så när man äter så bör man tänka på vad bakterierna i magen vill ha för att trivas.
Ju bättre våra inneboende bakterier mår ju bättre mår vi.

https://nordicclinic.se/en-god-tarmhalsa-stottar-skoldkorteln/

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Tarmfloran har en stor betydelse för hur din sköldkörtel mår. Lär dig hur du optimerar din tarmhälsa för att förbättra dina sköldkörtelbesvär
Jane-Lyzell
0

#5: Ja viktigt med tarmhälsan 👍