Sköldkörteln iFokus

Sköldkörteln

Etikett: sköldkörteln
Läst 74 ggr
Heddiz
2

Har ni med sköldkörtelproblem provat extra jod!?

Jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva som rubrik, men det jag undrar över är om ni provat att ta jod för att läka eller förbättra sköldkörtelfunktionen!?

Jag har hört förut att man skulle undvika jod!?
Men nu har jag både hört, läst och lyssnat massor med gånger på folk och läkare som säger att jod brist är en del av orsaken till bla sköldkörtelproblem!?
Dom säger inte att det måste vara den enda orsaken, men att det kan vara en av orsakerna till sköldkörtelproblem.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Är jod bra eller är det inte bra om man har problem med Sköldkörteln!?
Vad är er erfarenhet!? 🙂

Jag ska iaf prova att ta extra jod tillskott. Och har skickat efter rent jod för att testa på mig själv.
Jag jobbar som försökskanin så jag är van.😅
Det finns ju jod i vanligt salt också, men för att få i sig tillräckligt med jod så kanske man måste äta mycket salt, vilket kanske inte är optimalt även om salt är nyttigt i måttliga mängder.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Tarotstollan
1

Nej, det har jag inte.
Jag vet inte ens hur det skulle kännas för jag kände aldrig av min sköldkörtel när de upptäckte att den inte var frisk.
De gjorde en röntgen på mig med insprutning av något radioaktivt och såg felet, sen fick jag börja äta Levaxin och det har jag gjort nu i över 40 år.

Eftersom min kropp nu är helt knas efter jag fick diabetes så har jag knappt någon koll på någonting längre. Jag får lita på vad prover och vårdpersonal säger till mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jane-Lyzell
0

Nä har inte provat men var inne på det ett tag - men vist påverkar jod Sköldkörteln . finns grupper på fb vet jag som heter jod - där människor försöker bota Sköldkörteln med just Jod .